2016-03-20 07:00:00 • 9 min lezen

3 Doors Down - Us And The Night

Label : Republic Records Eindoordeel : 8

Met ‘Kryptonite’ brak de band wereldwijd in 2000 door en met ‘Here Without You’ kende band in 2004 zijn grootste succes in Nederland. Na de nodige veranderingen in de band’s line-up is daar nu met enige vertraging het nieuwe album van 3 Doors Down, US And The Night.

De band verkocht wereldwijd al meer dan 20 miljoen albums Veel mensen zullen de no-nonsense rockband herkennen maar toch heeft de in de Amerika immens populaire band in Nederland nooit echt voet aan de grond gekregen. De band uit Mississippi verkocht inmiddels een kleine 20 miljoen albums en geniet vooral in de USA nog steeds veel aanzien. Van de originele bezetting zijn alleen nog Brad Arnold en Chris Henderson over. Door de jaren heen kende de band nogal wat wijzigingen in de bezetting van de band (zo verruilde drummer Daniel Adair de band voor Nickelback) waarbij het uit de band zetten van Todd Harrel in 2014 vanwege herhaald dronkenschap achter het stuur zelfs voor vertraging van Us And The Night zorgde. In de nieuwe bezetting werd daarna verder gewerkt en alle elf songs werden door de band zelf geschreven, onder aanvoering van Arnold en Henderson.

Een hit-in-de-dop Us And The Night zit vernuftig in elkaar. Op het eerste deel bedienen ze ons met het recept wat ze zo populair maakt; lekkere stevige no-nonsense rocksongs met de zogenaamde “Southern Vibe”. Nummers als ‘In The Dark’ (bekijk de clip en hoor een fragment van ‘Here Without You’) en ‘Still Alive’ klinken lekker en de heren laten wederom horen binnen dit genre prima uit de voeten te kunnen. Zo sluiten de heren het eerste deel na vijf nummers af en nemen ons met ‘Inside Of Me’ voor de eerste keer mee naar die andere kant van het rockspectrum; de rockballad. Lekker rustig opgebouwd door de piano maar toch met die rock-touch. ‘Met  ‘I Don’t Wanna Know’ laat de band horen een hit in de dop te kunnen schrijven; de gitaar is semi-akoestisch, drums, leadgitaar en bass worden gaandeweg toegevoegd en het geheel is gecomponeerd op een catchy melodielijn. De gitaarsolo en de tempowisselingen maken het plaatje compleet.

Een lekkere no-nonsense rockplaat Frontman Brad Arnold is de spreekwoordelijk lichamelijke bezieling van de band en met zijn stemgeluid drukt hij natuurlijk een stempel op het karakter van de band. ‘Pieces Of Me’ is een knap nummer en heeft wat weg van een rockballad maar wordt heerlijk subtiel neergezet. Daarmee is het middengedeelte van het album beëindigd en valt de band weer terug op de rocksongs; ‘Love Is Al Lie’ is lekker stevig maar blijft in de schaduw staan van titelsong ‘Us And The Night’. De titelsong is energiek, krachtig en met een refrein dat in zich in je hoofd verankerd waardoor het nummer blijft hangen. Het album is overigens voorzien van een mooi boekje met alle songteksten en wat fotomateriaal. Als afsluiter kiest de band voor een wat rustiger nummer waarbij de piano lekker subtiel doorklinkt. ‘Fell From The Moon’ is die rockballad waarmee het album een passende, verwachte en terechte afsluiter krijgt.

Eindoordeel Met Us And The Night levert 3 Doors Down een klasse rockplaat af. Plaats het in het rijtje als Bonjovi, Train en Nickelback en je hebt een idee van wat je verwachten kunt. De vraag die al jaren in de lucht hangt is natuurlijk wanneer deze band buiten de VS écht gaat doorbreken. Met Us And The Night doet Arnold met zijn consorten wederom een poging en het moet gezegd worden; ik betrap me erop dat ik na de afsluiter de “repeatknop” indruk. Voor live-optredens moeten we nog even geduld hebben want de band tourt de komende maanden eerst intensief door de States. Veel luisterplezier