2015-02-14 07:00:00 • 4 min lezen

36 Crazyfists - Time And Trauma

36 Crazyfists – Time And Trauma

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 3/10

I hate myself and want to die

Zo heel af en toe komt er een plaat voorbij waar je als recensent van denkt “wat moet ik hiermee?”. Zo’n plaat die niets nieuws onder de zon brengt, waar je je eigenlijk groen en geel aan ergert tijdens het luisteren, waar de productie één grote brick wall is en waar geen memorabele melodielijn in te vinden is. Het is de band 36 Crazyfists gelukt om precies zo’n plaat af te leveren. Het is één grote bak stürm und drang, de zanger doet vrijwel niets anders dan z’n ellende van zich afschreeuwen en de muziek doet je denken aan het type metal dat best wel hip was in de States een jaar of zes geleden, maar wat nu hopeloos achterhaald klinkt. Beetje metalcore, beetje screamo, beetje emo, beetje nu-metal, gewoon boos op alles, bang voor alles en met een grote voorliefde om vooral snel dood te gaan: dat idee. Alleen bestaat 36 Crazyfists niet uit met zichzelf worstelende tieners maar uit mannen die al meer dan 20 jaar dit type muziek maken. Je zou denken dat ze dit soort teksten wel een beetje ontgroeid waren inmiddels.

Veel geschreeuw en weinig wol

Songs als ‘Also Am I’, ‘Slivers’ en ‘Translator’ hadden met een wat betere productie wellicht nog door de beugel gekund. Ergens onder de herrie zitten hier namelijk wel acceptabele melodielijnen begraven. Maar omdat ook hier weer alle instrumenten maximaal naar voren gemixt zijn wordt het een compleet audio-zooitje waarbij enkel de vraag rijst “waarom in godesnaam?”. Eigenlijk wat voor deze gehele plaat geldt. Ik weet zeker dat er mensen zullen zijn die helemaal wild worden van dit type metal, maar voor mij voelt dit ‘Time And Trauma’ met name als een verspilling van tijd, talent, tracks en tien-jaar-te-laat.

Weer een uur van m’n leven dat ik nooit meer terug ga krijgen. Het zou een songtekst van de band zelf kunnen zijn.

Eindoordeel: 3/10