2015-02-16 07:00:00 • 4 min lezen

50 Shades of Gray - Soundtrack

50 Shades of Gray – Soundtrack Label: Universal Eindoordeel: 7,5

Met een weekend voor Valentijn uitnodigingen, waren de bioscopen het afgelopen dagen goed gevuld. Natuurlijk is er al veel gezegd over de boeken en de prullaria die hieraan gelinkt zijn. Nu wordt het allemaal nog eens dunnetjes over gedaan, door de film met Jamie Dorman als Christian Grey en Dakota Johnson als Anastasia Steele.

Bij een film hoort ook een soundtrack en in dit geval staan de titels van de songs centraal. “I Put The Spell On You” krijgt een versie van Annie Lennox. Haar heldere stem maakt het nummer mooi, al mis je de gemene rauwe stem van het origineel, dat doordringend is om de vloek over te brengen. “Undiscoverd” van Laura Welsh, is de zoektocht naar de nieuwe ervaring van Steele. De mannen zorgen voor de stappen die Mr. Grey in het verhaal doet. De getalenteerde nieuwkomer The Weeknd levert hier 2 songs “Earned It” en “Where You Belong”. Wanneer Jessie Ware haar erotische song “Meet Me In The Middle” dan zijn de meeste vrouwen al in zwijm en op een andere planeet. Het album is erg zoet. Gezien de boeken vooral door de vrouwen werd verslonden is de keus van artiesten en hun songs erg vrouwelijk georiënteerd. Beyonce stimuleert haar fans met “Haunted” en “Crazy In Love” . Verrassend is dat de Beast of Burden van de soundtrack is geschrapt. Awolnation levert hiervoor een zoete Springsteen cover “I’m On Fire”. Het is zo zoet dat Frank Sinatra’s erosong “Witchcraft” aan het album is toegevoegd. Danny Elfmann heeft als enige direct voor de film 2 songs geleverd met een titel dat alleen voor deze film geldt. “Anna & Christian” en “Did It Hurt” laten niets meer aan de verbeelding over.

Hoe heftig de boeken en de film voor sommige mensen ook is, deze soundtrack is misschien wel iets te zoet, maar werkt misschien om een avond in april af te sluiten.