2014-06-08 07:00:00 • 7 min lezen

50ct - Animal Ambition

50ct – Animal Ambition Label: Caroline Eindoordeel: 7,5

Binnen de hiphop en rap scene is 50ct een grote jongen. Curtis James Jackson III is nogal een ruzie zoeker in zijn eigen comfort zone. Zo heeft hij al met veel collega’s aan de stok gehad of dat hij dit zelf heeft opgezocht. Met een “Animal Ambition” start hij het album met vooral fucked up Niggers te roepen. Daarbij vraagt hij zich af “Why is Aggression Bleeding Into American’s Creative Content?”. Misschien omdat hij zelf als marketing strategie met iedereen ruzie loopt te maken, net als de rest van deze hiphop scene. Omdat ze elkaar het licht niet in de ogen zien, maar alleen de focus op de blink bink heeft. Nee dan wordt je wel verblind door eigen succes. Het album kent enerzijds dat men het goede voor de familie kent en daarnaast het overleven van de ghetto cultuur. Hoe slecht het gaat met de zwarte bevolking en dat men ene Animal Ambition nodig heeft om te kunnen overleven.

Na het aansluiten bij drugsbendes en de scene van drugshandelaren werd Curtis gevormd. Ja het is het bekende verhaal dat we vooral in deze scene kennen. Werd veel te vroeg vader en zocht zijn heil om wat bij te verdienen in het rappen op straat. Een carrière loopbaan dat vooral bij Amerikaanse rappers voorkomt. Vreemd genoeg koketteert men zoveel mee, dat het als een successtory klinkt. In plaats dit tegen te gaan, hemelt men dit op door hun albums aan de binnenkant te vullen met een revolver met een Amerikaanse vlag opdruk. Colombia records stuurde hem weer op straat, nadat hij een aanslag overleefde. Enkele weken na deze aanslag werd de schutter dood aangetroffen en niemand weet iets meer. Vreemd genoeg werd de mentor van Curtis, Jam Master Jay direct daarna doodgeschoten. Al is er nog steeds een gerucht dat deze kogel voor Curtis bestemd was. Na dat Eminem op de radio vertelde dat hij een van de betere rappers is, stond the Nigga with Attitude Dr. Dre snel op de stoep met een platencontract.

Muzikaal brengt hij in deze scene iets meer dan de doorsnee rappers. Hierdoor weet hij zich te onderscheiden op muziekgebied. Massacre, met de hit “Candy Shop” werd een top album. Hierna ging het iets minder met de verkoop en de teksten worden weer wat harder van aard. De composities zijn daar in tegen wel gevarieerder en liggen lekker in het gehoor. Daar is niks mis mee.

Maar het gaat allemaal om the story. Dat geldt ook voor dit album. Maar wat mij betreft mag hij zijn geld gaan geven om de armen van NY te ondersteunen ipv hen elkaar uitspelen door een massaproductie van cds. Uit historie is al gebleken dat dit de wereld niet veiliger heeft gemaakt.