Label: Merge / Konkurrent

2017-09-02 07:00:00 • min lezen

Punk / Rock
7

A Giant Dog – Toy

De Amerikaanse punkrockers komen met hun tweede album op Merge Records. De band doet denken aan de begin periode van Blondie gemengd met de postpunksound van Green Day. Rauw en recht uit het hart.

Na het aftellen kan het feest beginnen. Verrassend is “Get Away” en popgevoelig en met “Fake Plastic Trees” en “Bend Over” komt er al wat meer rock and roll in. Daar waar de Runaways vroeger meer de rock kant kozen is het aan A Giant Dog eenzelfde insteek maar nu met het geluid van cleane punk gitaren. Uiteindelijk weet men de punksound weer terug te vinden, “Toy Gun” en “Lucky Ponderosa” klinken dan weer als de oude vertrouwde punkrockersongs van A Giant Dog. Sabrina Ellis was al niet meer in scherpte op Bendrover maar dat gebeurd gedurende het album alleen maar vaker. Het is een charme waar je doorheen luistert of geheel aan gaat storen. Dat laatste is begrijpelijk als je het na 10 songs terug blijft horen. De diversiteit van de songs wordt gedurende het album minder en de kracht verliest de band bij “Tongue Tied”, het 9de nummer.

Aangezien het album 13 nummers kent, is dit net iets te veel om het te blijven laten boeien.

Na het aftellen kan het feest beginnen. Verrassend is “Get Away” en popgevoelig en met “Fake Plastic Trees” en “Bend Over” komt er al wat meer rock and roll in. Daar waar de Runaways vroeger meer de rock kant kozen is het aan A Giant Dog eenzelfde insteek maar nu met het geluid van cleane punk gitaren. Uiteindelijk weet men de punksound weer terug te vinden, “Toy Gun” en “Lucky Ponderosa” klinken dan weer als de oude vertrouwde punkrockersongs van A Giant Dog. Sabrina Ellis was al niet meer in scherpte op Bendrover maar dat gebeurd gedurende het album alleen maar vaker. Het is een charme waar je doorheen luistert of geheel aan gaat storen. Dat laatste is begrijpelijk als je het na 10 songs terug blijft horen. De diversiteit van de songs wordt gedurende het album minder en de kracht verliest de band bij “Tongue Tied”, het  9de nummer.

Punk / Rock