2015-10-04 07:00:00 • 8 min lezen

A Polaroid View - Zilch

Label : PIAS Eindoordeel : 7,5

Het Amsterdamse drietal A Polaroid View bracht onlangs hun tweede album uit. Met Zilch gaan ze terug naar de basis om toch weer hun droom na te jagen.

Het roer moest om In 2013 ging het A Polaroid View voor de wind. Het debuutalbum Darling uit 2012 gooide hoge ogen bij vriend en vijand van de band en ze werden uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. Toch konden ze de Amsterdamse bluf niet waarmaken en het succes vervaagde. Het roer moest om en een andere weg moest worden ingeslagen; daar was de band het over eens. Met hulp van de producer Thijs van der Klugt moest het vervolg anders worden; spannender, meer diepgang en nummers die voorzien zijn van meer inhoud.

Vooruitgesnelde single De band trapt af met ‘Somebody Else’s’ en meteen is de nieuwe lijn hoorbaar.  Het nummer kent de nodige tempowisselingen en verschillende laagjes waardoor de nieuwsgierigheid naar de rest van het album wordt gewekt.  Bij ‘Away From Here’ heb je bij de rustige delen het gevoel naar Ray Wilson (oa. Genesis) te luisteren maar het is toch echt Tom Meijer. Ook dit nummer kent weer behoorlijk wat variatie en die lijn wordt verder doorgezet bij nummers als ‘All Day’ en ‘All I Wanna Know’. De vooruitgesnelde single ‘Where You Wanna Go’ past prima op dit album; snelle drums van Joeri de Wilde zorgen ervoor dat dit een enerverend, soms ietwat donker maar toch één van de sterkste nummers van het album is. Toch staan er nog enkele andere tracks op Zilch die meer dan de moeite waard zijn; luister naar het rustige en meeslepende ‘If You Ever Lose Yourself’ en het naar de sound van Coldplay neigende afsluiter ‘Copenhagen’. Laatstgenoemde wordt door het uitstekende toetsenwerk van Seppi Kretz erg spannend gehouden en Meijer laat weer horen over een veelzijdig stemgeluid te beschikken.

Eindoordeel Zilch zou zoveel betekenen als “nada, noppes, niks”. Dat dekt in dit geval niet de lading. Met dit nieuwe album is de kans zeer groot dat de heren een hernieuwd plaatsje in de Nederlandse popindustrie veroveren. De tien indie-popnummers zijn energiek, zitten muzikaal goed in elkaar en daarmee blijf je als luisteraar geboeid. Een nieuw album, een nieuwe richting en een ietwat nieuwe sound. Het eindresultaat mag er zijn en vormt de basis voor een vervolg! Veel luisterplezier.

A Polaroid View is met een uitgebreide clubtour bezig: 9 okt. : Arnhem, Stella Bij Starlight 16 okt. : Tilburg, Bolle 22 okt. : Utrecht, Jij en Wij 23 okt.: Venlo, Central 24 okt.: Dordrecht, Dordrechts Museum 01 nov. : Hoorn, Het Huis Verloren 06 nov. : Maastricht, ProosD 7 nov. : Rotterdam, de Witte Aap 12 nov.: Middelburg , Seventy Seven 13 nov. : Alkmaar, 1480 Foodbar 15 nov. : Hilversum, The Guardian 19 nov. : Breda, Bruxelles 21 nov.: Amersfoort, KAdE Café