A Star is Born Soundtrack

Label: Warner

2018-10-06 07:00:00 • min lezen

Country / Pop / Rock
9

A Star Is Born – Soundtrack

We schrijven 1976. Een ruwe bolster blanke rocker probeert zijn carrière als zanger gestalte te geven en komt een vrouw tegen met een stem van goud. Kris Kristofferson (John Norman Howard) was met zijn ruwe stem het idool van die tijd. Samen met de gouden stem van Barbera Streisand (en haar neusje) veroverde ze als Eshter Hoffman de rocker en de wereld met de songs ‘Love Theme’, ‘The Woman In the Moon’ en ‘With One More Look At You’. Hij regelt een platendeal terwijl zijn eigen carrière teneinde loopt, ziet dat haar succes per dag groeit.

We schrijven 1954 wanneer James Maison de naar van Norman Maine draagt, een succesvol zanger een talentvolle zangeres tegenkomt. Judy Garland versiert als EstherBlodgett de zanger en het publiek met de originele songs van het stuk uit 1928. Dit werd in 1937 verfilmt waardoor Dorothy Parker als zangeres doorbrak bij het grote publiek.

Nu schrijven we 2018 en is er een nieuwe versie van het stuk is daar. We kunnen wel stellen dat de vorm van het stuk hetzelfde is als de versie uit 1976. Bradly Cooper (Jackson Maine) lijkt al helemaal op Kris Kristofferson en aan Lady Gaga (Ally) de eer om de superdiva Barbera Steisand te vervangen. Het is eerlijk gezet dan ook erg goed gelukt. Inclusief de neus en type van Gaga doet erg denken aan Streisand.

De songs zijn allen wederom nieuw en geheel passend in het verhaal. Nu zou je een vernieuwde dance versie anno nu verwachten, maar dat is niet zo. Het is een prachtige versie dat aansluit op het album uit 1976. De stem van Gaga komt overeen met de stem van Streisand inclusief de mooie lange halen waar Streisand zo beroemd om is.

Het album begint net als de vorige soundtrack met een enthousiaste menigte die de band verwelkomt. Met de ruwe stem blaast Bradly Cooper en de rockband het publiek helemaal omver. Voor dit album is Lukas Nelson gevraagd om de songs met de countryrocker Cooper te schrijven. Naast dat hij zoon is van Willie Nelson, is hij met the Promise of the Real met Neil Young op pad geweest. Dat is ook weer in de songs voor dit album te horen. Hij is met zijn band de begeleidingsband van Cooper.
Maar ook Jason Isbell heeft een bijdrage geleverd. We horen een tribute aan Judy Garland in ‘Somewhere over the Rainbow’ gezongen door Lady Gaga. Hoewel er stukjes uit de film op het album staan is het album wat ruim in de songs geteld. De 34 stuks kun je reduceren. Maar het is niet storend om de tussenstukjes te beluisteren.
Lady Gaga weet een mooie versie van Edith Piaff’s ‘La Vie En Rose’ te vertolken en Cooper weet met the band prachtige rocksongs als ‘Out of Time’, ‘Alibi’ of het prachtige duet ‘Swallow’. Het is overgang naar het tweede deel van het album waar Lady Gaga haar songs vertolkt (en heeft geschreven). Het opvallende is dat dit een erg goed team is dat een goede variatie aan songs kan schrijven en vertolken. Kortom A Star is Born is vooral een openbaring dat dit couple is born to be a star-couple want en ster was ieder al afzonderlijk.
En eerlijk is eerlijk bijna alle songs van dit album zijn meer dan heerlijk!

Country / Pop / Rock