2019-05-16 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

A.A. Bondy - Enderness

Enderness is het vierde album van de singer/songwriter A.A. Bondy. Na een stilte van een kleine 8 jaar is de uit Alabama afkomstige singer/songwriter weer terug met een nieuw album.

“Zeitgeist”
De afgelopen acht jaar was het stil rond Augustine Arthur Bondy die we ook nog kennen vanwege zijn bijdrage in de band Verbana. In 2011 was daar nog Believers dat met soul doordrenkt was en waarvoor de Amerikaan lovende kritieken ontving. Nu is het album wat ingetogener en zoals hij zelf aangeeft meer in de tegenwoordige “Zeitgeist”. De opener Diamond Skull is een aangenaam, loom nummer met een ietwat psychedelische gitaarriff. Het nummer is qua sound en inhoud wel representatief voor het album. In deze track houdt Bondy ons een spiegel voor over hoe internet tegenwoordig onze levens(stijl) heeft beïnvloed met vooral de wijze waarop we met elkaar communiceren; de “oneliners”, afkortingen en termen vliegen ons om de oren waarbij hij o.a. ons taalgebruik op internet ter discussie stelt. (“Swastika / Say Old Glory / O.M.G. / Sea to sea / L.M.F.A.O”)

Pakkende lyrics
Vervolgens zijn daar met ‘Killers 3’, ‘I’ll Never Know’ en ‘In The Wonder’ wat Ambient-achtige nummers waar duidelijk wordt dat je met een drummachine en een aantal synthesizers ver kunt komen. Alle instrumenten, en dat zijn vooral de keyboards, worden door Bondy zelf bespeeld. Ook is er een instrumentaal drieluik met een wat meditatieve inslag; ‘The Tree With The Lights’, het mooie ‘Pan Tran’ en de prachtige titelsong die het album afsluit. Overigens bestaat het woord “Enderness” niet, maar evengoed is het makkelijk om er een associatie bij te maken. “Tenderness, Endless” zijn begrippen die in de buurt komen. Met de ingetogen pianoballad ‘#Lost Hills’ weet hij de gevoelige snaar te raken en met ‘Fentanyl Freddy’ laat hij nogmaals horen dat hij een wat sombere maatschappelijk blik heeft en die knap weet om te zetten in pakkende lyrics én een mooie track.

De dag nadat hij klaar was met de opnames van Enderness brandde zijn huis tot aan de grond toe af. Die gebeurtenis heeft dus niets te maken met het wat sombere, gelaten karakter van de sfeer op dit album. Enderness heeft misschien wat luisterbeurten nodig maar dan komt vanzelf het sprankje hoop voor de mensheid boven drijven. Een mooi sfeervol, ingetogen album. Veel luisterplezier.

A.A. Bondy live:
25 mei: Paradiso, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter