2014-09-27 07:00:00 • 9 min lezen

ABBA - Live At Wembley Arena 1979

ABBA – Live at Wembley Arena 1979 Label: Polar Music/ Universal Eindoordeel: 8 Wat valt er van ABBA te zeggen. De generatie die na de jaren 90 geboren zijn kennen deze act alleen van de albums van hun ouders. De winnaars van het Eurovisie songfestival van 1974 zijn uitgegroeid tot de meest populaire act van de jaren 70. Annafrida, Bjorn, Benny en Agneta verzamelden hun eerste letter van hun naam en voilà. Zoals het vaak gaat bij bandjes is dat er altijd iemand uit de band verliefd wordt op de zangeres. Hier werd het gelijk verdeeld en ontstond er twee paren. Het werd een soap dat met het publiek de hoogtij dagen vierde en uiteindelijk ook de breuk die beide stellen opliep. Over het algemeen kon je zeggen dat het een vrouwen-act werd. Meiden droomden om zangeres of danseres te worden en identificeerden zich met het vrouwelijk schoon van ABBA. De jongens en mannen zagen vanuit een heel ander perspectief dit vrouwelijk schoon. Maar voor ieder gold hetzelfde; je was voor de donkere of de blonde. Muzikaal was het goed genoeg om met “Waterloo” het Eurovisie Songfestival te winnen. De beide heren schreven de liedjes en de hits vlogen je om de oren. Beatles achtige taferelen ontstond er wanneer de band een tv presentatie deed. In die tijd bezocht de band voor iedere single alle tv studio’s in Europa en playbackten er op los. De dansjes werden ingestudeerd door de vrouwelijke fans. De naam ABBA werd vooral gevestigd door de hits in Europa. Het succes in USA en Japan kwam eind jaren 70 mondjesmaat op gang. Wanneer in 1979 de eerste echtscheiding zich aandiende werd het spannend. Na hits als “Voulez Vous”, “Gimme Gimme Gimme”, “S.O.S.”, “I Have A Dream” en “Chiquotita kwamen de teksten ook meer in het teken staan van de scheiding. “Super Trouper” kreeg een meer serieus karakter met “The Winner Takes It All”en “Our Last Summer”. Al snel na het uitbrengen van dit album ging ook het andere stel naar de rechtbank om de scheiding aan te vragen. Dit overleefde ABBA niet, al werd het album “Visitors” nog uitgebracht met hits als The Day Before You Came” en “Under Attack”. Het ABBA tijdperk eindigt met een tijdelijk stop en de single “Thank You For The Music”. Het album bevat dan ook geen songs van deze albums.

Tijdens de glorietijden rijkte de band een enorme populariteit dat hen voor enkele dagen in het Londense Wembley Arena bracht. Toen een van de grootste concertzalen van Europa. Dit album is de officiële registratie van het optreden van 10 november. Een rits van hits dat achterelkaar op het album live wordt gespeeld. Uniek op zich al en deze mensen konden wel live zingen en spelen! Tevens staat er een ballade op dat niet eerder op album is verschenen. “I’m Still Alive” wordt door Agneta alleen achter een piano gespeeld. Hier en daar zijn songs iets versneld of trager gespeeld waardoor de live-sfeer van de band beter wordt weergegeven. Voor de een is het prettig voor de ander zal men het origineel prettiger vinden. Hoe dan ook, het is een album dat wel een aanvulling is voor de ABBA collectie. Verzamelalbums, daar zijn er al te veel van. Nee, lekker meebrullen met ABBA live, iets dat weinig fans hebben kunnen doen, want ABBA tours waren schaars.