2016-04-30 07:00:00 • 7 min lezen

Ace Frehley - Origins Vol. 1

Ace Frehley – Origins vol.1 Label: SPV Eindoordeel: 8

De voormalige gitarist van KISS, Ace Frehley brengt met regelmaat een solo album uit. De Amerikaanse ster is voor vele gitaristen een inspiratiebron. Dat is dan ook terecht, want Frehley heeft altijd een unieke manier van gitaarspelen gekend. De afwisseling van tempo naar een versnelling tot een climax in de solo is zijn manier van spelen. Met het album “Origins Vol.1” weet Frehley een albums met covers te leveren. Dit gebeurd meestal wanneer er geen eigen inspiratie is of een ode aan iemand wordt toegebracht. Bij Frehley is het door de jaren heen een uitdaging geweest om een cover in zijn album te verwerken. Het is deels ook een tribute naar de tijd waarmee hij is opgegroeid. Ace zal Ace niet zijn om ook in dit album een dubbele bodem te brengen. Dit album is een soort biografie van zijn leven in vogelvlucht. Van zijn geboorte in “White Room” (Cream), zijn jeugd periode in de gangs van New York op “Street Fighting Man” ( Rolling Stones), Jimi Hendrix “Spanish Castle Magic” als inspiratiebron waar Ace de gitaar ter hand neemt. Als gast geeft Frehley Marilyn Manson/ Rob Zombi gitarist John 5 de ruimte om met zijn held te spelen. Wanneer KISS zanger Paul Stanley het duet van Free “Fire & Ice” weten we dat we hier in de periode van KISS aangekomen zijn. De haat /liefde verhouding was vooral gebaseerd om de ruimte waarop Ace en drummer Peter Criss kregen om hun songs aan te leveren. Dit werd beperkt van 1 of 2 songs. Het juweeltje met Slash, “Emerald” van Thin Lizzy staat synoniem voor het succes en gouden tijd van KISS. ”Bring It On Home ” van Willie Dixon is een vreemde eend op dit album. Al is Dixon altijd een inspiratiebron voor muzikanten. Het terugbrengen naar de basis was de insteek van het eerste solo album dat alle 4 leden van KISS maakten. Zo bracht men in 1978 op dezelfde dag ieder een solo album uit (dus 4 albums) waar ieder lid de vrijheid van ontwikkeling kende. Het album van Frehley bleek door de jaren heen het beste album van de 4 te zijn. Dat levert zijn extra succes op en slaat Ace door in de drank en vrouwen, “Wild THing” (the Troggs) met Lita Ford als gast. Het huwelijk strandt, er veranderd voor hem weinig bij KISS om zijn kunnen te laten zien en voelt dat ieder wat van hem moet en wil. Hij gebruikt hiervoor zijn eigen gezongen KISSsong “Parasite”. Maar The Magic Carpet Ride (Steppenwolf) ging door. “Dynasty” met “I Was Made..” werd een wereldsucces, al had Frehley hier ten dele aan gewerkt. Zijn standpunt was helder dat hij niet meer alles pikt binnen KISS. Nee de slappe discorock was niet zijn ding, al werd dit verrassenderwijs een succes. Het resulteert dat hij zijn drankprobleem niet meer in de hand kon houden. Succes en het gevoel dat de sound tegen hem in druist is een versie van onderdrukking wat tot “Cold Gin” (KISS) leidt (met KISSfan Mike McCready van Pearl Jam). “That keeps us together” is hierbij de message. “Till The End of the Days” (KInks) dat eindigt met het album “The Elder” waar hij ten dele aan meewerkt. Verlaat KISS en start zijn solo band Frehley’s Comets. Het gedoe met rechten en geld en waarom hij wel of niet meer in KISS kan spelen is altijd een gedoe geweest. Na de reünie tour dacht men dat het weer koek en ei was maar nee dus. Voor dit album had Frehley ook Gene Simmons gevraagd, en hij zij in tegenstellig tot Stanley Nee. Het geeft aan hoe de verhoudingen liggen. Waardoor hij het album afsluit met het KISS nummer “Rock & Roll Hell” (overigens geschreven door Bryan Adams en crew). Met vol.1 geeft Frehley aan dat het story continues.. en dan past dit weer in het concept van de biografie. Het succesverhaal van zijn solo carrière, de reünie, de intriges die tijdens de tournees voordoen, de eer die hij krijgt als gitarist, Hall of Fame en dat er uiteindelijk niets is veranderd en zijn herhaling van een nieuwe solo periode.