Ace Frehley – Origins Vol. 2

Label: Eone/ SPV

2020-09-18 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Ace Frehley – Origins Vol. 2

Als gitarist van de rockband KISS heeft Ace Frehley als gitarist een stempel gedrukt binnen de rockscene. Zijn oranje Les Paul liet hij roken en vuurspuwen tijdens de shows en wist hij met zijn manier van spelen een eigen sound te maken.

Wanneer uiteindelijk bij KISS vertrekt weet hij als solo artiest met Ace Frehley Comets en eigen albums toch redelijke rock albums te maken. Maar de faam van toen kreeg Frehley pas terug toen hij zich weer bij KISS voegde.  Uiteindelijk weet men toch niet goed samen te werken en vertrekt de man weer. Afgelopen jaren verschijnen er weer solo albums van de man. The Origins (verwijzend naar de eerste verzamelalbums van KISS) zijn cover albums waar we KISS leden op horen en nu met Vol.2 staat het KISS nummer She als bonus track.

Nu KISS aan het einde van hun Last End of the Road (afscheidstour) is beland, zijn de geruchten groot dat de originele leden nog eens aansluiten bij een van de KISS shows. Wellicht de laatste in Madison Square Garden,  hun thuishaven New York City.Maar de man heeft ook zijn helden en daarmee staan deze cover album vol van. Led Zeppelin ‘Good Times Bad Times’, The Beatles ‘I’m Down’ (met Marlin Manson gitarist John 5)krijgt een stevige versie, net als The Rolling Stones ‘Jumping Jack Flash’ en Lola van the Kinks. Met  Deep Purple Space Trucking doet hij een verwijzing naar zijn Space Ace masker in KISS. Als gitarist is het heerlijk om jezelf eens te laten gaan en dat doet hij in Eric Claptons ‘Politics’.
Naast de diversiteit van songs zijn de gasten ook van diverse aard. Toetsenist Rob Sabino (Peter Frampton/ Simon and Garfunkel) speelde al mee op de single van Crazy Joe and the Variable Speed Band (een geheim Frehley project), Robin Zender (Cheap Trick) horen we op Humble Pie’s ‘30 days in a Hole’, Lita Ford, en zijn KISS opvolger Bruce Kulick horen we op ‘Manic Depression’ van Jimi Hendrix. Hiermee reken ze af met de vraag wie beter is en andere vragen die onnodig voor deze gitaristen zijn geweest. Vragen of ze wel goed genoeg zijn. Met ‘We Gonna Get Out Of This Place’ van de Animals horen we de humor van Ace weer en ‘Kicks’ van Paul Revere krijgt een solo.

Opvallend is het groot aantal Engelse bands die de songs van deel 2 leveren. Het past bij Frehley om een uitdaging te zoeken. Naast zijn eigen albums ligt dit coveren van songs hem goed en hebben ze toch soort van eigen ACE tintje gekregen. Het album wordt afgesloten met ‘She’ van KISS, wat altijd voor hem een heerlijk nummer was om te spelen en gelijk nu ook een open sollicitatie is om voor dit nummer aan te sluiten bij de band wanneer ze in New York spelen.

Rock