Ace Frehley - Spaceman

Label: SPV

2018-10-06 07:00:00 • min lezen

Rock
8,5

Ace Frehley

De Amerikaanse gitarist Ace Frehley is voornamelijk bekend van zijn kunsten in de gemaskerde rockband KISS. Deze band bracht exact 40 jaar geleden het unieke plan om voor ieder bandlid een solo album uit te brengen. Vooraf dacht dat Paul Stanley of Gene Simmons met het beste album zou komen, bleek dat Ace Frehley verraste met het beste album en Peter Criss een pop-jazz album lanceerde. Hierdoor werd de man legendarischer dan hij al was en ging naast de schoenen lopen. Uiteindelijk kon hij na de hit albums Dynasty (met I Was Made For Loving You), Unmasked en The Elder vertrekken.

Of was het dat hij zich niet meer goed voelde in de band KISS. De zakelijke impact van Simmons was niet aan de rebel van the Bronx besteed. Terwijl zijn kunsten een grote invloed had op gitaristen. Het is dan ook niet vreemd dat Frehley solo gaat en met Frehley’s Comets goede albums uitbracht.

Inmiddels is het 40 jaar later, kondigt KISS hun laatste tournee aan, gaat Frehley als support act mee met Gene Simmons Vault tournee en brengt hij een album vol retrospectieve invulling. Dit zowel muzikaal als tekstueel. The ACE is Back en dat zal iedereen weten!
Het album krijgt de naam mee die hij draagt bij KISS SpaceAce is de spaceman in het theaterstuk van KISS, die met zijn gitaar de sterren van de hemel speelt. Live schiet hij de spotlights boven the stage naar beneden en laat zijn gitaar in rook opgaan en elders in de zaal weer verschijnen.
Het is dan ook een album waar zijn voormalige partners in delen. De opener ‘Without You I’m Nothing’ zegt iets over KISS ten opzichte van Frehley maar ook wederzijds, aangezien Simmons mede schrijver is van het nummer en de bas inspeelt. Dat geldt ook voor de single ‘Rockin’ With The Boys’. Het zegt iets van beide partijen dat er heimwee is naar hun succestijd. Al heeft Frehley dit in de jaren 70 al geschreven met een positief gevoel om met de boys weer op pad te gaan.  Met ‘Your Wish Is My Command’ wordt de invulling wat grimmiger en is Simmons weer van de partij. Opvallend is dat de sound meer een KISS sound is dan Frehleys voorgaande solo albums. En misschien wel meer KISS dan KISS recente albums. De pompende bassen met felle lichte gitaarriffs die spelenderwijs de versnelling inzet naar de soms slepende solo was het unieke aan KISS met Frehley. Met The Bronx Boy wil hij nog even laten weten waar hij vandaan komt en hoe hij is opgegroeid horen we op “Persuit of Rock and Roll’. Frehley weet waarmee hij is opgegroeid en dan hij veel te danken heeft aan de rock and roll. Als voormalig bande lid in de Bronx behoorde hij tot de gajes van de straat dat toevallig goed gitaar kon spelen. Dit werd zijn redding en is dan ook erg bewust hoe zijn leven is verlopen.

Frehley weet veelal een geinige cover te vinden die hij op zijn eigen wijze covert. Zo wist hij met NY Groove een kleine hit te scoren en het Rolling Stones 2000 man live de harten te stelen.
Het recente album was al een cover al, maar hier weet hij een mooie versie te maken van Eddie Money’s ‘I Wanna Go Back’. Een song dat ook een knipoog kent, wellicht naar de tijd als de optie om aan te kunnen sluiten bij de komende 3 jaar Last KISS tour.
‘Mission to Mars’ is dan een verplicht nummer dat past in het concept van Spaceman al is ‘Off My Back’ muzikaal een herkenbaar ‘Rock Soldier’ Frehley song, dat een aanloop is tot een heerlijke solo, maar een mindergeslaagd einde kent. Gelukkig weet hij met ‘Quantum Flex’ een staaltje instrumentaal gitaarspel, zoals gewoonlijk, zijn handtekening te zetten onder een album.

Het mag duidelijk zijn dat dit album een album is dat dicht(lees dichter) bij de KISS albums van de 70-80 staat. Maar dan wel in een jasje van 2018. KISS kan gerust Ace meenemen als supportact, zodat hij als gast in de KISSshow kan fungeren met Shock Me, Cold Gin, New York Groove, 2000 Man….

Rock