2016-01-10 07:00:00 • 9 min lezen

Achinoam Nini - Love Medicine 11-12-2015 Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam

What’s in a name? Haar naam betekent rust, vrede, troost… Twee weken voor kerstmis hield Noa een warm pleidooi voor dialoog, vrede en toewijding. In een uitverkochte zaal presenteerde Noa haar nieuwe band Noa-Dor-Four. Ze bracht werk van ‘Love Medicine’, haar meest recente cd-album uit 2014 en putte uit haar vroegere repertoire. Het werd een sprankelend concert waar het enthousiasme vanaf spatte. Noa werd puur akoestisch begeleid. Gitarist Gil Dor, contrabassist Adam Ben Ezra en slagwerker Gadi Seri, creëerden een subliem bandgeluid.. Noa begint haar concert met een gepassioneerde vocalise, als inleiding op het lied ‘Sjalom’. Als een sirene geeft ze stem aan deze Hebreeuwse vredeswens en geeft een expressieve lading aan het lied. Muziek is helend volgens Noa. Een medicijn voor de ziel, en inspiratie tot leven. Muziek kan ook troosten of verzachten en helpen bij het verwoorden van ervaringen of gebeurtenissen die onuitwisbare sporen hebben nagelaten.. Noa, van Jemenitische afkomst en opgegroeid in New York, is een van Israëls grootste zangeressen en geniet internationaal bekendheid. In haar muziek en in haar lyrische teksten, zijn diverse invloeden te horen. Haar kwaliteiten als songwriter, gecombineerd met een jazz- en popachtergrond, en de klassieke invloeden van haar vaste gitarist, componist en arrangeur Gil Dor, met wie ze al vijfentwintig jaar samenwerkt, maken haar unieke sound. De stem, de muziek en de teksten van Noa zijn contrastrijk: van ingetogen en speels tot geraffineerd en uitdagend. Treffend is haar muzikale veelzijdigheid. Negentien sfeervolle songs zijn ingebed in een cross-over van stijlen. Noa zingt steeds uitbundig en overtuigend. De meerstemmige koortjes die ze vormt met Gil Dor en bassist Adam Ben Ezra, geven subtiele vocale contrasten. Tussen de songs door vertelt Noa over haar eigen levensloop. Ze laat zich ook kritisch en bezorgd uit over de ernstige bedreigingen voor onze vrijheid, die veelal is gebaseerd op vooroordelen en onwetendheid. In 1995 deed ze een optreden op de bijeenkomst waar de toenmalige premier Yitzchak Rabin werd vermoord. Sindsdien zet ze zich in voor vrede in het Midden-Oosten. Met haar muziek probeert ze om een dialoog op gang te brengen, die alle tegenstellingen uiteindelijk zal beslechten. Vooral via haar teksten is Noa een charismatische ambassadrice voor verzoening. Haar expressieve stemgeluid en repertoire blijven zich ontwikkelen en vormen haar onweerstaanbare muzikale troef. Haar album ‘Love Medicine’ bevat veel eigen nieuwe songs. Daarnaast heeft ze zich laten inspireren door werk van Pat Metheny, Milton Nascimento, Joao Bosco, Gilberto Gil en Paul Simon. De bandleden krijgen de ruimte voor lange solo’s. Gadi Seri leeft zich subtiel uit op zijn oliedrums. Adam Ben Ezra speelt een eigen nummer op zijn contrabas, waarbij hij swingend speelt, en roffelt op alle onderdelen van zijn instrument. Gil Dor heeft een glansrol in een duet met Noa, waarin hij balanceert op het snijvlak van klassiek en vlagen van andere genres. In fills en instrumentale passages, toont Noa zich een kleurrijk percussioniste.. Het concert wordt door het publiek ervaren als een happening. De inzet van een blues vormt een onverwacht contrast met al het overige repertoire en verstoort tijdelijk de bezweringskracht van het concert. Dan is er het feest van het licht. Op het podium wordt een chanoekia ontstoken. De negenarmige kandelaar die bij het joodse feest Chanoeka wordt gebruikt. Licht is het symbool van hoop en leven.

. What’s in a voice? Noa’s stem verlicht en is betoverend.

.Tekst: Roland Huguenin

.