2015-03-22 07:00:00 • 4 min lezen

Adam Ant - The Blueblack Hussar (dvd)

Adam Ant– The Blueblack Hussar (dvd) Label: Cadizmusic/ Bertus Eindoordeel: 8

Begin jaren 80 kreeg punkrocker Adam Ant het idee om de du dubbele drums toe te voegen aan de punkrock. Met een witte horizontale streep over zijn gezicht en de opvallende kleding kreeg de band een opvallende plek in de popscene. Het als niet alleen bandje van de hoek maar inmiddels werden ex Roxy Music (Gary Tibbs) en Souxi & the Banshees/Rema - Rema (Marco Pirroni) leden binnen gehaald. De laatste was jaren lang de vaste gitarist van Sinead O”Conner. De band bestond uit 2 vaste drummers Terry Lee en Merrick. De laaste produceerde de albums waaronder de kaskraker “Prince Charming”. Onder zijn eigen naam Chris Hughes kun je hem vinden als producer van o.a. Tears For Fears, Robert Plant,Paul McCartney,Bon Jovi, Peter Gabriel en Tori Amos.

De meeste bandleden zijn goed terecht gekomen, al werd Adam Ant de minst stabiele factor. Uiteindelijk komt hij in het psychiatrisch ziekenhuis terecht. Hier vind hij zichzelf terug en blijft prachtige songs maken. Maar de roem is vervlogen. Deze documentaire geeft een mooi verhaal weer wanneer Stuart Goddard de weg terug vind naar de muziek wereld. Zijn ervaring is enorm, dat hier mooi wordt neer gezet. Inmiddels is de streep verdwenen en een napolian hoed voor in de plek gekomen. De nieuwe band met veel jonge mensen wordt er een start gemaakt met het album The Blueblack Hussar (de hoed).

In deze documontaire zie je de band met diverse gasten spelen in kleine zalen. Marco Pirroni, Matt Walker (Smashing Punpkins) en zangeres Tree Carr (Christine). De opnames van het album en de radiogigs die Ant deed. Niet alles verloopt even vlekkeloos waardoor het juist een echter beeld van de werkelijkheid kent. Geen gecorrigeerde ingespeelde dubs bij live show opnamen, maar puur. Zijn herkenbaarheid wanneer hij in Parijs rondloopt en prachtige beelden wanneer hij het nummer “Wonderful” laat horen. Ook dan blijkt Adam Ant een ondergewaardeerd artiest te zijn. De opnamen in de studio zijn mooi om te zien hoe hij tot een resultaat van een liedje komt. De zoektocht naar een keus van nummers op dit album te komen en alles wat hier aan te grondslag ligt word door Jack Bond mooi in beeld gebracht.