Adam Douglas - Better Angels

Label : Compro Records

2021-04-09 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / R&B / Soul
8,5

Adam Douglas - Better Angels

Dat Noorwegen een vruchtbare voedingsbodem is voor muzikanten én een meer dan levendige muziekscene heeft is geen geheim. De al ruim tien jaar in Noorwegen woonachtige Amerikaanse singer/songwriter heeft duidelijk zijn draai gevonden in het Scandinavische land en zelf omschrijft hij dit nieuwe album Better Angels als zijn “midlife analysis”.

Soul en Blues

Laat het duidelijk zijn; we hebben het hier niet over een “midlifecrisis” maar over een “midlife analysis”. De in Oklahoma geboren Douglas heeft zijn draai gevonden en is inmiddels een meer dan gerespecteerde naam in dat het land van de fjorden. Zelf geeft hij ook dat op deze plaat alles op zijn plek valt; zowel muzikaal maar ook tekstueel en ook als mens. En dat hoor je inderdaad terug want de Amerikaan weet een hele warme, sfeervolle plaat te maken die bol staat van de Soul met hier en daar wat uitstapjes naar Blues. ‘Joyous We’ll Be’, dat vorig jaar als single uitkwam is de opener en meteen is daar die warme stem van Douglas omgeven door blazers, strakke band en backing vocals waardoor het een swingende soulvolle aftrap is. Vervolgens is daar met het iets subtielere ‘Into My Life’ een nummer dat doet denken aan sound van Michael McDonald; een vleugje funk en ook hier weer die blazerssectie die alom aanwezig is.

Bendik Brænne
Douglas schreef tien songs zelf; één samen met de Noor Bendik Brænne en ook vinden we een cover op de plaat; ‘Change My Mind’, een rijk georkestreerde ballad met gospelinvloeden dat we nog kennen van Lucie Silvas. Met nummers als ‘Blue White Lie’ en ‘A Whistle To Blow’, met een fijn klinkende leadgitaar, maakt Douglas wat uitstapjes naar de Blues. Maar zoals gezegd is het toch vooral Soul wat de klok slaat en nummers als ‘Build A Fire’, ‘Both Ways’ en ‘Where I Wanna Be’, met een bijdrage van Beady Belle, voelen als een warme deken en bewijst de singer/songwriter dat dit de muziek is die hij wil maken. Eén van de hoogtepunten is het wat ingetogen en misschien wel persoonlijke ‘So Naïve’ als we Douglas “How could I be so naïve / In believing the things I believed before?” horen zingen. Het andere is toch dat mooie ‘Just A Friend’, met een klein beetje midnight jazz, dat hij dus samen met Bendik Brænne schreef. De afsluiter ‘Lucky Charm’ brengt hij de nodige country-invloeden in en horen we hem nog  “And my restless mind / is at ease/ with my lucky charm”.

Better Angels is een hele warme, soulvolle plaat geworden en als je de achtergrond niet kent is het heel logisch dat je het gevoel krijgt dat we naar een plaat van een Amerikaanse singer/songwriter uit Memphis luisteren. Alle nummers zijn raak, de sessiemuzikanten zijn top, de arrangementen smaakvol en de stem van Douglas is aangenaam, authentiek en klinkt oprecht. Een absolute topplaat. Veel luisterplezier.

Blues / R&B / Soul