2015-06-28 07:00:00 • 9 min lezen

Adam Lambert – The Original High

Adam Lambert – The Original High Label: Warner Eindoordeel: 7,5

De kleurrijke zanger Adam Lambert scoorde met de American Idol de tweede plek. Kris Allen moest hij voor laten gaan en met veel van dit soort contest horen we niets meer van de winnaar. Adam speelde in de finale met KISS en heeft inmiddels zijn tour met Queen afgerond. De eerste single “Whataya Want From Me” werd een wereld hit en nu brengt Adam zijn derde album uit (het Live album even daar gelaten).

De rock heeft inmiddels plaats gemaakt voor de dance en pop. Onder leiding van de Zweedse producers Max Martin en Shellback worden de gelikte popsongs op je afgevuurd. De single “Ghost Town” is in middels een veel gedraaide hit en het titelnummer ligt al meer in de lijn van de hit “Lay Me Down” dat geproduceerd is door Avicii en Nile Rodgers. Deze wijze van succes ligt Lambert wel. In combinatie met de piano pop van het zoete “Antother Lonely Night” en “Underground” is het hitsucces voor dit album al gegarandeerd. Wanneer je toch met de heren van Queen mag spelen is de vraag snel gesteld om iets op je eigen album met hun te doen. Het nummer “Lucy” brengt Queen gitarist Brian May in de spotlight.

Zijn performance met Queen, januari in Ziggo Dome was prima. Al bleek de balans tussen de jonge Lambert en de rest soms wat groot. Hij hoeft Mercury niet te vervangen, dat was vooraf al duidelijk en zijn voorganger Paul Rodgers bracht Queen meer naar een blues rock level. Lambert zorgde voor de frisse popsound dat Queen nodig had. Dit is dan ook weer terug te horen in “Lucy”. Het enige nummer dat minder geprogrammeerd klinkt. De rest kent over het algemeen wat dezelfde op bouw van het nummer met veel electro beats al leidraad. Wat mij betreft mag hij een band inhuren en net als Pink de songs levendiger maken.