2016-03-16 07:00:00 • 12 min lezen

Adam & The Relevants - Adam & The Relevants

Adam & The Relevants – Adam & The Relevants

Label: Suburban

Eindoordeel: 7,5/10

Laat geboren

Met de zomer heel voorzichtig op komst had de timing vrijwel niet beter kunnen zijn voor de release van het titelloze album van het Nederlandse pret-en poppunk gezelschap Adam & The Relevants. Dit debuut heeft een aantal jaartjes op zich laten wachten omdat initiële sessies met producer Xavier Stephenson (o.a. bekend van zijn werk met The Editors) in 2014 niet helemaal tot een volwassen album wilden leiden, maar inmiddels mag de kurk van de fles (en de mannen de podia op) om hun eerstgeborene in feestelijke sfeer te presenteren aan de mensheid. En die zal aangenaam verrast zijn want A&TR tapt uit het vaatje Weezer en Blink182 met hier en daar een dikke knipoog naar het inmiddels uitgestorven Britpop-genre. De liefhebber weet dan meteen dat het hier om opgewekte, goed uitgewerkte deuntjes gaat die met veel bravoure gebracht worden en waarvan elk onsje vet zorgvuldig van het lijf getrimd is.

Niemendalletjes

De toon wordt meteen gezet met het swingende en blije ‘Vampires’ waarin vrijwel elke muzikale karaktertrek van deze band wordt benadrukt. Zo nu en dan wijkt men hier ietsje vanaf en zo klinken ‘Two Sugars’ en ‘Better Things’ als  vergeten liedjes van de Beach Boys, met in het laatste geval zelfs meerstemmige vocalen. Dat soort uitstapjes zijn echter sporadisch en over de gehele linie houdt de band het tempo hoog en de klankkleur uit de mineur. Kwaadwillend zou je de liedjes kunnen bestempelen als niemendalletjes, maar daarmee doe je de energie van de mannen te zeer geweld aan. Er wordt namelijk met overtuiging gespeeld en alhoewel het allemaal erg bekend in de oren klinkt, is het allemaal niet minder fijn. Uitschieters zitten er echter niet zozeer bij en daarin schuilt de achilleshiel van deze CD. Zowel tempo als type melodie variëren namelijk over de gehele looptijd van de plaat niet tot nauwelijks. Verstandig dan ook dat de speelduur aan de korte kant gehouden is waardoor de plaat net voordat de verveling kan toeslaan afsluit.

3FM

Als 3FM deze band in de hot rotation zou gooien, zou er al snel een hype kunnen ontstaan zoals die zich indertijd ook rondom Kensington ontvouwde. Grof gezegd tapt A&TR dan ook een beetje uit hetzelfde vaatje en zijn de chorusses als monumentale kathedralen. Waar Kensington echter meer de U2 en Coldplay-hoek uitnut, zitten de mannen van A&TR toch echt meer aan de punky kant van het verhaal. Het meest duidelijk hoorbaar in afsluiter ‘Roaring Tigers’ waar een pompende bass-lijn de coupletten begeleidt waarna een een Clash-achtig koortje het overneemt in het refrein. Waarom het nummer na de eigenlijk afloop dan nog een minuut door moet gaan is me overigens een raadsel, maar dat terzijde. Adam & The Relevants levert met haar debuut een prima visitekaartje af en nu is het aan het grote publiek om te happen. Hopelijk zal veelvuldig optreden op de festivalpodia voor een dergelijke doorbraak gaan zorgen en anders toch maar via de 3FM kanalen. De potentie is er in ieder geval voldoende en een zomerse nederhit (plus bijbehorende erkenning) heeft de band op grond van dit debuut dubbel en dwars verdiend.

Eindoordeel: 7,5/10