2016-10-10 07:00:00 • 12 min lezen

Addys Mercedes - Extrana

Addy Mercedes – Extrana Label: Medaluna Eindoordeel: 7,5

Voor al de reizigers die naar Cuba gaan of ooit zijn geweest is de uitspraak “Viva La Revution!” een begrip. Che Guevara riep dit bij de “bevrijding” van dit eiland. Tevens is het liedje “Guantanamera” voor de Cubanen tot een volkslied verheven. De dichter en leider van het volk Jose Martin wordt nog steeds op handen gedragen en het liedje van hem is nog steeds in ieders Cubaans hart gesloten. Het verhaal van een meisje uit een klein dorp Guantanamo dat aan het strand ligt. Politiek ligt dit nu allemaal gevoeliger en wordt dit mooi klein dorpje nu alleen nog maar geassocieerd met de Amerikaanse gevangenis. In dit dorpje werd in 1973 een meisje geboren. Addys Mercedes zag in die tijd, net als de anderen, weinig tv en had alleen naar de muziek en leert de salsa met leeftijdsgenoten op straat. Met een draagbare radio werd ze bevangen door de muziek en later de bandjes die op straat spelen. De slogan van Che is een uitroep tot daden die hoger zijn dan je zelf kunt voorstellen. Hiermee gaat Mercedes de wereld veroveren. Inmiddels heeft ze 5 albums uit en toert ze door de hele wereld. Het nieuwe album “Extrana” is dan ook een mix van het oude folksmuziek, salsa en de westerse wereld sound. “Silbana a La Luna”, “Extrana” en “Viva La Vida” zijn relaxte zomersongs dat reizigers naar het eiland herkennen vanuit de pubs en straat. Geen overdreven salsa maar heerlijke ontspannen lome latinpop. Soms vermengd met de blues van Dona Rosa of de swingende pop als “Cosibate” dat hier bekend is van Juannes. Zeker een must voor de Cubagangers om de tijd weer op te halen, onder het genot van een Cuba Libre of Mojito.

Addy Mercedes is de komende dagen te zien

14 oktober Theater de Meervaart te Amsterdam 12 december Theater de Leest te Waalwijk !7 december Theater Figi te Zeist 10 februari Theater Tilburg te Tilburg