2014-08-30 07:00:00 • 12 min lezen

Adrenaline Rush - Adrenaline Rush

Adrenaline Rush – Adrenaline Rush

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Blond on blonde

Prettig in het gehoor liggend melodisch rockdebuut van het Zweedse Adrenaline Rush. Met één been stevig in de hair metal van de jaren ’80 en met een ander been even zo stevig staand in de contemporary AOR zoals we die de afgelopen 10 jaar kennen vanuit de United States. De sexy dame die je aanstaart vanaf de hoes is tevens de leadzangeres en wellicht had de band er wijs aan gedaan “een Milli Vanilli te doen” i.e. een andere zangeres de partijen in te laten zingen en te doen alsof het wel degelijk de schone blonde van de voorkant was. Met name in de meer fel bedoelde partijen van dit album klinkt ze namelijk als een jonge Britney Spears op helium (de tracks ‘Generation Left Behind’ en ‘Girls Gone Wild’ met name) en dat werkt afwisselend ergerend en lachwekkend. In de (relatief) meer downtempo nummers (het prachtige ‘When We’re Gone’ bijvoorbeeld) komt ze beter tot haar recht en geeft ze de vrij stevige muziek een wat meer poppy karakter.

Vakwerk

Openingstracks ‘Black ‘n’ Blue’ en ‘Change’ rammen zichzelf genadeloos in je geheugen al na de eerste keer luisteren en zijn hier de meest catchy exponenten van het Stockholmse combo. Maar ook aan de rest van de liedjes valt niet veel af te dingen. Goede melodieën, geen overbodige franje in de vorm van solo’s of andere egotripperij en (ook niet onbelangrijk) met kop en staart. Alles klokt hier tussen de drie à vier minuten (het bijna zes minuten durende ‘Oh Yeah!’ uitgesloten) en qua arrangementen en productie is het prima afgewerkt. Ambacht, eigenlijk.

Op de toekomst

Liefhebbers van het genre vallen zich met de aanschaf van ‘Adrenaline Rush’ absoluut geen buil en als zangeres Tave Wanning zichzelf tijdens de tour van dit album eens stevig te buiten gaat aan de Jack Daniels en de Marlboros dan zou de opvolger van dit debuut zich zomaar eens kunnen gaan meten met de groteren binnen de Frontiers poel. Voor nu: uitermate veelbelovend debuut.

Eindoordeel: 8/10