Sober, breekbaar tweede album voor Adrianne Lenker

Label : Saddle Creek Records

2018-11-21 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
7,5

Adrianne Lenker - Abysskiss

De in New York woonachtige Adrienne Lenker is terug met haar tweede soloalbum. We kennen haar als zangeres van Big Chief maar ze verrast ons nu weer met Abysskiss, een album vol met melancholische liedjes.

Een sobere, minimalistische sound
Abysskiss is een bijzonder album. Het eerste dat opvalt is dat alle woorden en titels zonder hoofdletters zijn geschreven; een detail misschien maar wel bewust. Na Hours Were The Birds uit 2013 is daar nu het tweede album dat de Amerikaanse in pak weg een week opnam. We horen de fragiele stem van Adrianne die zichzelf verder begeleidt op akoestische gitaar. Soms zijn er nog wat keys of piano te horen, en op een enkel nummer is er een elektrische gitaar dus de composities moeten voor de kracht van dit album zorgen. De vraag is of Adrienne hier volledig in is geslaagd want we weten ook dat haar stem niet altijd even vast is zoals ‘out of my mind’.

Metaforen
Toch is Abysskiss door de eenvoud en het ingetogen karakter een interessant album. Thema’s als de geboorte, dood, vriendschap en het leven worden mooi in metaforen vertaald en muzikaal omlijst met sobere composities. Bij opener ‘terminal paradise’ wordt de melancholie, die als een deken over dit album hangt, meteen duidelijk (“See my death become a trail / And the trail leads to a flower / I will blossom in your sail / Every dreamed and waking hour”). Afsluiter ’10 miles’ is waarschijnlijk het meest typerend; het liedje dat het verhaal verteld van een zeer hechte en liefdevolle familie op het platteland waar de echtgenote in de armen van haar man op sterven ligt en samen herinneringen ophalen…… Tussendoor zijn nummers als ‘i still hear you’ (met zelfs een tweede stem!), ‘from’ en ‘symbol’ die vooral een Folk-karakter hebben. Ook titelsong ‘abyss kiss’ is zeer ingetogen en Adrianne probeert hier de verbinding tussen mens en natuur te leggen. Alleen bij ‘out of my mind’ horen we de elektrische gitaar en het kan niet anders zijn dat de singer/songwriter hier vocaal bewust uit de bocht vliegt. Met het even sobere als persoonlijke ‘cradle’ noemen we misschien het hoogtepunt van het album al is het hier ook vooral de stem van Arianne Lenker die zichzelf op akoestische gitaar ondersteunt.

abysskiss is geen makkelijke plaat en je zult dit album echt een aantal malen moeten beluisteren de schoonheid te (kunnen) ontdekken. Het geheel klinkt puur, oprecht, minimalistisch en nuances en details maken het verschil, waardoor het gevaar van verveling op de loer blijft liggen. De soms in metaforen gegoten teksten zijn in een mooi boekje bijgevoegd. Veel luisterplezier.

Adrianne Lenker live:
22 januari : Paradiso, Amsterdam

Alternative / Pop / Singer-songwriter