2014-09-21 07:00:00 • 11 min lezen

Aestrid - No Map Or Address

Aestrid – No Map Or Address

Label: Suburban Records

Eindoordeel: 8/10

Invloeden

Het Utrechtse trio Aestrid reisde af naar Canada voor de opnames van haar derde album. Met Bob Lanois (de broer van U2-producer Daniel) en Glen Marshall (engineer van all things Lanois) achter de knoppen heeft men, zo te horen, geprobeerd een gevoel van desolaatheid op te roepen in de muziek. Qua sfeer doet het regelmatig denken aan het inmiddels ter ziele gegane (en tevens Nederlandse) This Beautiful Mess met een vleugje Godspeed! You Black Emperor. Maar ook invloeden van het debuut van Arcade Fire (met name in tracks als ‘N413’ en de single ‘Seattle Or Portland’) komen hier en daar bovendrijven, aangelengd met Thom Yorke-achtige zang van Bo Menning.

Koude winteravond

De atmosferische productie van het album doet recht aan de 8 sterke tracks die aan je voorbij glijden als een koude winterdag in een verlaten, besneeuwde berghut. Voor catchy refreinen moet je hier niet zijn. De nummers lopen in elkaar over zonder hun identiteit als op zichzelf staand liedje prijs te geven. Dit hoort allemaal bij elkaar en kan ook niet zonder elkaar. Dat maakt ‘No Map Or Address’ tot een CD die met name werkt als je ‘m in z’n geheel beluistert en dan vooral ook als het avond is.

Uitersten

Hier en daar is het hypnotiserend. ‘Suburban Reverb’ klinkt in de verte als een kinderliedje, maar door de repetitie van de melodie en de trage, slepende drums van Ray Murphy wordt het bijna een bezwerende mantra die je dieper en dieper de melancholie van het drietal in zuigt. ‘Long Distance Runner’ is dan weer een pompende, Radiohead-achtige rocker die je net zo makkelijk weer uit dat gevoel schopt en die met Sturm und Drang z’n punt aan je duidelijk maakt. Wat dat betreft is ‘No Map Or Address’ een plaat van uitersten. Of het rockt of het wiegt maar een middenweg is in geen velden of wegen te bekennen.

Post rock

Aestrid levert met ‘No Map Or Address’ een on-Nederlandse plaat met internationale allure af. Een sterke staalkaart van het kunnen van deze heren die zich als een vis in het water lijken te voelen in het post-rock genre. Het contrast tussen zacht en luid verdient nog wat aandacht, maar in zijn soort is dit een uitstekend en hoorbaar met liefde gemaakt album dat het verdient om een groter publiek te bereiken.

Eindoordeel 8/10