Rise Above Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2018-05-20 07:00:00 • 2 min lezen

Metal
8,0

Age Of Taurus

Age Of Taurus is een doommetalband uit Engeland in 2009 opgericht door zanger en gitarist Toby Wright. In 2013 hebben ze hun debuut Desperate Souls Of Tortured Times uitgebracht. Zonder in de tussentijd ook maar iets te releasen komen ze nu met hun tweede plaat The Colony Slain. Voor dit album is er een nieuwe line-up aangetrokken: bassist Leo Smee (With The Dead, ex-Cathedral), drummer Darius Claydon en heel recent gitarist Daniel Knight. Ook heeft de befaamde producer Jaime Gomez Arellano (o.a. Paradise Lost, Ghost en Cathedral) meegewerkt aan dit album.

Het album begint met ‘From the hills to the halls’, een muzikale intro van net iets meer dan een minuut. Wat je hoort is een gitaar met doomy achtergrondmuziek. De intro gaat over in ‘Taken to the tower’. Het is een nummer met een midtempo riff en een afwisseling in power en doomy stukken. Dit nummer doet af en toe denken aan Iron Maiden evenals ‘Beyond the westward path’. ‘In dreams we die’ is voornamelijk midtempo, maar heeft ongeveer in het midden ook een mooi langzaam stuk wat een mooie sfeer neerzet. ‘For treason we rise’ duurt bijna zeven minuten en is daarmee het langste nummer op het album. Het nummer heeft een goede balans tussen powermetal- en doommetalstukken. ‘As ice into blood’ is een instrumentaal stukje van net een minuut wat overgaat in het laatste nummer en titeltrack van het album. Een nummer waarin het seventies geluid duidelijk naar voren komt.

Waar hun debuut nog meer in de lijn lag van bijvoorbeeld Candlemass, hebben ze zich nu meer ontwikkeld richting powerdoom met hier en daar elementen uit de jaren ’70 en ’80. De zang is gevarieerd. Zo wordt er gebruik gemaakt van clean vocals en grunten. Ook qua zangstijl is het gevarieerd. Zo hoor je een meer doomy stijl van zang, maar ook een verhalende manier van zingen.

Metal