Verrassend popalbum van Noorse alleskunner Age Sten Nilsen

2017-11-18 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Age Sten Nilsen - Smooth Seas (Don't Make Good Sailors)

Waarnemen is interpreteren. Dat doe je ook als je naar de albumcover kijkt van het nieuwe album Smooth Seas van de Noor Age Sten Nilsen. Het idee van een slecht geklede matroos op een piratenschip in een goedkope filmproductie beloofd muzikaal niet veel goeds. En juist daar zit na het luisteren de verrassing; want zonder geluid is waarnemen slechts eendimensionaal!

Label : RTBE F-L GRAPPA / PIAS

Een bekende naam in Noorwegen
Age Sten Nilsen is een bekendheid in Noorwegen. Naast zijn bijdrage in Glamrock acts als Wig Wam en GLAmmunition is hij ook bekend vanwege de hemzelf geproduceerde Queen Tribute show The Show Must Go On. Ook speelde hij een rol in de musical Chess en in lokale Tv-programma’s, om nog maar eens aan te geven hoe veelzijdig hij is. Het verrassende is dat niets, maar dan ook niets van dit alles terug te horen is op dit album Smooth Seas (Don’t Make Good Sailors) of het moet zo nu en dan het theatrale zijn dat in dit nieuwe album hier en daar doorklinkt. Want Smooth Seas brengt ons een tiental semi-akoestische songs waar violen, piano en bijvoorbeeld cello een doorslaggevende rol spelen.

“Rocker” Nilson die overschakelt naar semi-akoestisch
Het album opent met enkele aanslagen op de piano en vervolgens valt Nilson vocaal in. Vervolgens komen daar de strijkers en wordt duidelijk dat rocker Nilson met dit album ons op een verrassing gaat trakteren. Vervolgens trakteert hij ons met een aantal soepele, melodieuze (soft)popsongs als ‘Smooth Seas’, ‘Heaven On Gold’ en ‘Sundance Kid’ waarop bij laatstgenoemde wel wat raakvlakken van de musical te beluisteren zijn. Soms zijn de parallellen met de gloriejaren van producer Todd Rundgren (Meat Loaf)voelbaar, die ook bekend stond om die unieke, soms ietwat theatrale sfeer en sound te creëren. Wat dat betreft ook de complimenten aan producer Freddy Holm. Het duet ‘Mediterranean Sky’, dat hij samen Linda Kvan zing is een prachtige powerballad en ook het van een rijk instrumentarium voorziene ‘Where the Good Times Grow’ en een track die je als het ware voorbij voelt glijden; soepel, melodieus maar wel met karakter. Op ‘Wild Card’ zijn zelfs country-invloeden te beluisteren en Nilson sluit af met het semi-akoestische ‘Wolf & Butterfly.

De Noorse rocker Nilson weet iedereen te verrassen met dit album. Zelf heeft hij al het materiaal geschreven en bewijst dat hij dus ook binnen een ander genre een prima singer/songwriter is. Verwacht dus geen rauwe randjes maar wel vloeiend klinkende melodieën die met vooral piano en strijkers worden omgeven. Al met al een album dat een kans verdient en het beluisteren meer dan waard is. Veel luisterplezier!

Pop / Singer-songwriter