Agnes Obel - Myopia

Label : UMG (namens Deutsche Grammophon (DG))

2020-02-26 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
9

Agnes Obel - Myopia

De afgelopen tien jaar heeft de Deense Agnes Obel ons kennis laten maken met haar droomwereld. In 2010 was er het fantastische debuut Philharmonics en inmiddels weten we dat de singer/songwriter als geen ander met een spaarzaam instrumentarium een mysterieuze droomwereld kan creëren waarbij ze haar stem als belangrijkste wapen gebruikt.

Berlijn
Agnes Obel woont al sinds 2006 in Berlijn en de laatste twee jaar heeft ze in een desolaat deel van die bijzondere stad inspiratie opgedaan. Vragen of je op jezelf kunt vertrouwen, of op je instinct of intuïtief. Op die vragen wil ze met Myopia (letterlijke betekenis is “bijziendheid”) antwoord geven op dit nieuwe album. Als we die beeldvorming proberen vast te houden dan is opener ‘Camera’s Rolling’ een soort van vanzelfsprekendheid; mystiek pianospel, enkele langgerekte vocalen die de spaarzame zinnen vorm geven en dat alles tot een mysterieus hoorspel promoveert. Het gevolg is dat hiermee de lat meteen op ongekende hoogte wordt gelegd maar het wonderbaarlijke van Myopia is dat de Deense blijkbaar in staat is op constant op dit niveau te presteren. Het Neoklassieke ‘Broken Asleep’ moet je door een koptelefoon luisteren of met de stereo op een aanzienlijk geluidsniveau om niet alle details te missen. Eenvoud door finesse met kippenvel als gevolg!

Klassieke invloeden
De vooruitgesnelde single ‘Islands Of Doom’ is tekenend voor het album en met de gracieuze melodie en de steeds van klankkleur veranderende stem doet misschien wat aan Kate Bush denken. Overigens heeft dit nummer een absoluut diepere bedoeling waarin we ons allemaal herkennen; dat het haast onvoorstelbaar is dat wanneer een dierbare overlijdt je niet meer in staat bent om met hem of haar nog te praten en dat zo iemand toch in je onderbewustzijn blijft bestaand en onderdeel uit blijft maken van jouw leven. Titelsong ‘Myopia’ is waarschijnlijk toch het hoogtepunt van het album; de mysterieuze melodie krijgt vorm door de strijkers en flarden tekst waardoor het nummer een zweem van folklore meekrijgt. Hier en daar vinden we ook wat klassiek georiënteerde instrumentale stukken op dit nieuwe album terug zoals, 'Drosea’, ‘Roscian’ en ‘Parliament Of Owls’, waar we Agnes prachtig op viool horen. ‘Can’t Be’ is betoverend mooi maar het beste bewaart Agnes toch echt voor het laatst. Pianoklanken luidden het ijzingwekkend mooie ‘Promise Keeper’ waar Agens op een onnavolgbare wijze met haar stem speelt en ook het donkere slotnummer ‘Won’t You Call Me’ is ondanks de eenvoud gewoon van ongekende schoonheid.

Veel meer dan Agnes Obel die de piano, de cello, de viool en mellotron bespeelt is het niet maar het is juist haar kwaliteit om van dat spaarzame een mysterieuze muzikale wereld te creëren die vanaf de eerste tot de laatste toon van ongelofelijke schoonheid is. Veel luisterplezier.

Agnes Obel Live:
11 maart : Oosterpoort, Groningen
12 maart : Tivoli, Vredenburg, Utrecht