Al Season - Nobody Cares

Label : Eigen Beheer

2020-04-18 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Pop / Rock
7,5

Al Season - Nobody Cares

De Nederlandse formatie Al Season bracht onlangs hun debuutalbum Nobody Cares uit. Vanuit de gemeenschappelijke liefde voor muziek ontstond dit album en jaren van participeren in diverse projecten is er nu dit album.

Niet in één hokje
De vier bandleden lopen al jaren mee in de muziekwereld. Iedereen vanuit zijn eigen perspectief maar met muziek als gemeenschappelijke deler. In alle eerlijkheid is Reggae misschien wel de passie die de bandleden delen maar deze muziekstijl past weer niet in de muziek die ze met Al Season willen maken. Dit trouwens zonder de bedoeling om hun muziek in een ingekaderd hokje te plaatsen. Zanger/bassist Erik wil in alle eerlijkheid niet denken over welk genre het beste bij hun past en eigenlijk heeft de band als uitganspunt dat de liedjes de sfeer bepalen.

Muzikale herkenning
Het schijfje opent met de vlotte titelsong en meteen zijn wel de muzikale invloeden uit vervlogen tijden voelbaar. Dat is ook niet raar als je decennia lang opgroeit met muziek van The Beatles, The Kinks en andere namen. Misschien nog iets te terughoudend maar een prima eerste kennismaking. Op het album weet de band meer dan voldoende variatie aan te brengen; luister maar eens naar het 70’s Rocknummer neigende ‘I’ll Get By’, het Post-Punk ‘Greed’ en het lichtvoetige meezinger ‘Close’. Met de vervormde stemmen en dreigende gitaren wordt ‘God Is Good’ tot meest grimmige track op dit album gepromoveerd. Het mooie is dat je hoort dat er niet al te veel aan de knoppen is gedraaid. ‘Los Cuddly Toy’ is wat donkerder en heeft een deken van melancholie over zich en dat past prima bij de klankleur van de stem van Erik. Het rustige ‘World Gone Mad’, een titel die in de tegenwoordige tijd actueler is dan ooit, kent een mooie balans tussen gitaar en drums en ook nummers als ‘All Of The Night’ en ‘You Can Do Anything’ luisteren makkelijk weg. Een soepele melodie als basis, de instrumenten in balans waardoor het geheel gewoon aangenaam klinkt. Prijsnummer is waarschijnlijk wel ‘Where Dit You Go?’ waarin we een vleugje CCR en Beatles terug horen. Let op de blazers!

Er is weinig achtergrondinformatie over Al Season en toch is Nobody Cares een album dat beste wat airplay zou mogen krijgen op de Nederlandse zenders. Niet vernieuwend maar wel een plaat met lekkere toegankelijke muziek waar iedereen wel iets uit een muzikaal verleden uit kan herkennen. Luisterplezier.

Blues / Pop / Rock