Alanis Morissette - Such Pretty Forks In The Road

Label : RCA

2020-08-05 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

2020 zou het jaar worden van de tournee die in het teken zou staan van het 25-jarige jubileum van het album Jagged Little Pil van de Canadese singer/songwriter Alanis Morissette. Iedereen kan waarschijnlijk uit het blote hoofd de teksten meezingen van hits als ‘Ironic’, ‘You Oughta Know, ‘All I Really Want’’ en ‘Hand In My Pocket’. Ook hier trok Covid-19 een streep door de rekening. Wel is daar nu het nieuwe album Such Pretty Forks In The Road, haar eerste nieuwe werk na Havoc And Bright Lights uit 2012.

Musical Jagged Little Pil
Als we na 13 seconden haar eerste woorden horen zingen is er meteen die herkenning; die unieke stem die je uit duizenden herkent en in combinatie met haar agressie en boosheid zorgen dat de mondhoeken omhoog gaan. Overigens schreef ze de opener ‘Smiling’ voor de musical Jagged Little Pil, die op Broadway draait (vanwege Covid-19 gestopt tot 3 januari) en gebaseerd is op het uiterst succesvolle album uit 1995. Alanis is sinds die succesjaren natuurlijk ook als persoon veranderd; ze is niet alleen ouder maar heeft ook persoonlijk zware periodes gekend en ze is moeder van twee kinderen. ‘Ablaze’ ontbeert misschien de vinnigheid maar ook nu getuigt de ode aan haar kinderen weer van een groot talent als songwriter. (“o my girl, all your innocence and fire / When you reach out, I am here hell or high water / This nest is never going away / My mission is to keep the light in your eyes ablaze”). Want het schrijven van mooie teksten is nog steeds één van die kernkwaliteiten van deze inmiddels 46-jarige Canadese. Met het persoonlijke ‘Reasons I Drink’ pakt ze terug naar één van die donkere periodes uit haar leven. Overigens doen de eerste tien seconden erg denken aan ‘Next To Me’ van Emeli Sandé.

Pure intensiteit
De elf nummers op dit album kennen veel variatie waarbij die stem van de Canadese nog steeds fantastisch is. Mooi en emotioneel is de ballad ‘Diagnosis’, waarin ze dat knagende gevoel van onzekerheid verwoord en ook ‘Missing The Miracle’ is een wat rustigere track. Al luisterend ervaren we dat gitaren en piano de basis vormen in elke melodie en als het even kan krijgen de nummers een wat “rockerig” randje mee, iets wat haar muziek zo herkenbaar maakt. Zo ook met het in de basis introverte ‘Reckoning’ en ‘Losing The Plot’ die slechts op bepaalde momenten écht ontbranden. Met de piano en viool als muzikale omlijsting is ‘Her’ vocaal een absoluut hoogtepunt en je voelt echt de pijn in haar stem. Het contrast is groot met één van de hoogtepunten van het album, ‘Nemesis’; het nummer wordt steeds verder opgestuwd waardoor je haar intensiteit als het ware voelt. Het album wordt afgesloten met het rijk georkestreerde en prachtige ‘Pedestal’ waarin Alanis ons nog één keer meeneemt in haar onzekerheden en twijfels.

Alanis Morissette is terug na een afwezigheid van acht jaar, zoveel is zeker. Haar vinnige en soms boze toonzetting heeft plaats gemaakt voor persoonlijke overpeinzingen maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de nummers op Such Pretty Forks In The Road. Ze neemt ons meer dan ooit mee in haar persoonlijke leven, haar demonen en haar gevoelens. Alanis is helemaal terug met een prachtplaat. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter