DOOR BEN BARENKAMP
2017-11-14 07:00:00 • 6 min lezen

Alternative / Pop / Punk
7

Alex Lahey - I Love You Like A Brother

De in Melbourne geboren Alex Lahey(25) staat sinds vorig jaar, door het winnen van de felbegeerde Triple J Unearthed award, bekend als serious talent in Down Under. Ook won zij, met het nummer 'Think You Like People Like Me,' de Pitchfork’s Award voor het beste nieuwe nummer. Iedereen keek dan ook reikhalzend uit naar haar debuutalbum. In oktober 2017 was het dan eindelijk zo ver. Het album: 'I Love You Like a Brother' werd met succes ontvangen en stond direct op nummer 15 in de Australische album top 40.

Een eerste glans op haar titels laat zien dat Lahey met beeldende teksten de connectie zoekt met haar luisteraars. Lahey zingt voornamelijk over relaties; vanaf het eerste oogcontact tot aan het vrienden blijven. Teksten die in eerste instantie eenvoudig lijken, maar al gauw veel diepgaander blijken. Zo beschrijft ze in het nummer ‘Backpack’ vrij letterlijk de onhandigheid, van het gemis van een geliefde op reis: “it’s hard for me to put my arms around you, when your backpack’s on.” Maar speelt ze met dezelfde regel ook in op het gevoel dat daar bij hoort. Ook in het nummer ‘Awkard Exchange’ beschrijft ze op een speelse wijze de uitgedoofde vlam: “Now I’m struggling to find the words to tell you ‘NO’.” En de moeite die het kost één simpel woord uit te spreken om een relatie te beëindigen.

Het album is gestoken in een up tempo pop/funk-jasje. Met als gevolg dat het album lekker wegluistert en ook de droevige nummers automatisch wat optimisme meekrijgen. Muzikaal gezien wordt er niet veel geëxperimenteerd, dit heeft als nadeel dat veel nummers enigszins op elkaar lijken. Desalniettemin is het een goed debuutalbum. Alex Lahey was afgelopen week nog bij Giel Beelen in de studio op radio Veronica, dus zullen we ook in Nederland gauw meer van haar gaan horen. Het album krijgt een dikke zeven.

Alternative / Pop / Punk