Mooie verzameling van 17 nummers die opnieuw gearrangeerd zijn

2017-12-19 07:00:00 • 2 min lezen

Nederlands / Singer-songwriter
7,5

Alex Roeka - En Toen Ineens

Pas op latere leeftijd ontdekte hij zijn echte passie; het schrijven van liedjes die naar eigen zeggen “donker en schurend” zijn en die hij zelf óók wilde horen. Alex Roeka is een laatbloeier gebleken maar wel een die zijn sporen heeft verdiend. Onlangs was daar En Toen Ineens, een album dat een speciaal doorkijkje geeft in liedjes die hij eerder uitbracht op een zevental albums.

Label : Excelsior

Een laatbloeier
De inmiddels 62-jarige Brabander kwam pas op latere leeftijd in aanraking met muziek. Na een werkzame periode binnen de zeevaart en een niet zo bevredigende carrière binnen de geestelijke gezondheidszorg bevond Roeka zich zo rond zijn 35e op een dood spoor. Onlangs gaf hij aan dat het gebrek aan ambitie er voor zorgde dat drank een belangrijke rol in zijn leven ging spelen. En toen kwamen de liedjes die zijn redding zouden vormen waarbij hij koos voor zijn moederstaal en niet voor het Engels; “Er is geen Nedelander die het Engels zo goed beheerst dat hij daarin dezelfde subtiliteit en nuances kan uitdrukken als in de eigen taal. Als je taal echt wilt uitbuiten, zul je toch in het Nederlands moeten schrijven. Dat is dan je lot” aldus Roeka. Amen zeg ik dan bij een dergelijke mate van reflectie.

Prachtige nieuwe arrangementen
Toch is dit album geen “best of” geworden; daar had Roeka geen goed gevoel bij. Met zijn platenmaatschappij koos hij om een select aantal nummers van zijn eerste zeven albums opnieuw te arrangeren en op te nemen. “In de beginjaren heb ik liedjes opgenomen waarover ik achter niet zo tevreden ben. Ze hadden hun definitieve vorm nog niet gekregen”. Als voorbeeld noemt Roeka bijvoorbeeld ‘Kermis In Ravenstein’ dat nu in een ander jasje is gestoken, compleet met blazers. Het album kent dus zeventien tracks en inderdaad is de combinatie van het stemgeluid van Roeka, de Nederlandse songteksten en de smaakvolle arrangementen pakkend. Soms hoor je de Brabantse tongval erdoor maar over het algemeen is het die diepe, wat droeve stem waarmee Roeka onder je huid kruipt. Met de ietwat dichterlijke nummers ‘Vuur En Ijs’ en ‘De Dag Van Altijd’ wordt geopend om daarna definitief ieders hart te veroveren met ‘Noem Het Geen Liefde’ (“We kennen elkaar nu al zeven jaar, zeven diepe krassen in de muur”), een liedje waarvoor Roeka de Annie M.G. Schmidt-prijs won. Maar het zijn niet allemaal kleine liedjes; ‘Dit Kleine Hart Van Mij ‘ is ronduit prachtig melodieus, ‘Psalm 51’ is écht donker, en een nummer als ‘Stad Van Je Leven, Stad Van Je Door’ heeft een mooie Blueslijn. Gevoelig zijn het mooie ‘Roos’ en het persoonlijke ‘Wil Je Voorzichtig Zijn’ waar we Marieke de Bruijn op viool horen om het nóg melancholischer te laten klinken.

En Toen Ineens vertelt de verhalen van mensen zoals jij en ik. Eerlijk, oprecht en zonder franje en recht uit het hart. Eerlijkheidshalve moet deze recensent toegeven dat hij het werk van Roeka niet goed kende. Maar al luisterend naar dit album groeit de waardering. Vooral als je deze nieuwe bewerkingen vergelijkt met de originele versies is een compliment voor Roeka en multi-instrumentalist Reijer Zwart absoluut op zijn plaats. Roeka trekt tot 25 mei volgend jaar door Nederland op diverse podia. Wat mij betreft een aanrader want bij het beluisteren van dit album komt er meerdere malen spontaan een brok in mijn keel. Veel luisterplezier.

Nederlands / Singer-songwriter