2014-10-15 07:00:00 • 6 min lezen

Alice Cooper – Raise The Dead (Live From Wacken)

Label: UDR

Eindoordeel: 7,5/10

Introductie

Een levende legende als Alice Cooper behoeft natuurlijk geen enkele introductie. Al een dikke 40 jaar zit deze veteraan in het vak en alhoewel zijn laatste studioalbum alweer uit 2011 stamt, zag 2014 al wel de release van een docu over hem en komt er in 2015 ook nog een coveralbum onder zijn naam uit. In de tussentijd is de man met name op het podium te zien, zo ook in 2013 op het Duitse Wacken festival waarvan deze registratie komt.

Vier decennia

‘Raise The Dead’ komt uit op zowel DVD als CD en het is veilig om te zeggen dat die eerste optie wellicht de meest interessante zal zijn. Zoals namelijk met zoveel live-albums blijft ook hier de artiest redelijk dicht bij de originele versies van zijn studio-albums (met uitzondering van een drum solo en een gitaarjam in ‘Dirty Diamonds’). Denk er wat crowd participation bij en je hebt wel zo’n beetje het plaatje te pakken. Dat doet overigens niets af aan de setlist (in essentie een greatest hits plus hier en daar wat deep cuts) of aan de vertolking. Die laatste is namelijk strak en precies zoals je dat van een veteraan als Cooper verwacht. Zijn stem heeft iets meer sleet gekregen met de jaren maar omdat zijn bereik nooit revolutionair was doet dit vrij weinig af aan zijn performance. Zijn bandleden zijn goed op elkaar ingespeeld en gedreven en in hun handen is het vrijwel niet te horen dat de tracks toch al met al vier decennia omspannen. Hier klinken ze nog net zo actueel als dat ze destijds deden.

Visueel

Maar een show van Alice Cooper moet je niet alleen horen, die moet je met name zien. Vandaar dat het visuele aspect hier node gemist wordt. Met uitzondering van drie covers (‘Another Brick In The Wall’, ‘Break On Through’ en ‘My Generation’) is deze CD-release dan ook met name gericht op zij die sowieso alles van Alice Cooper in huis hebben of zij die een introductie tot ’s mans back catalogue wensen. En voor beide groepen geldt dat de aanschaf van de DVD te prefereren valt boven die van deze CD. Op zichzelf is deze CD namelijk een prima en energiek live-document, maar verder niet een essentiële aanschaf.

Eindoordeel: 7,5/10