Country
8,5

Alison Krauss - Windy City

We hebben er bijna 18 jaar op moeten wachten maar nu is het zover; de gevierde Bluegrass en countryzangeres Alison Krauss is terug met het soloalbum Windy City.

Label : Capitol / Universal

Windy City bestaat uit louter covers

Alison Krauss behoeft geen introductie. Recordhoudster met maar liefst 27 Grammy’s mogen we deze 45 jarige Amerikaanse met recht de koningin van “The Bluegrass” noemen. Naast haar solowerk is ze natuurlijk vooral bekend vanwege de zes albums die ze uitbracht met haar vaste band Union Station het bijzondere project Rasing Sand uit 2007, een album dat zij samen maakte met voormalig Led Zeppelin’s frontman Robert Plant maakte. Voor dit bijzondere project zocht Alison de samenwerking met Nashville’s legendarische producer Buddy Cannon, die hits schreef voor grote namen als Glen Campbell en Don Williams en albums produceerde voor Dolly Parton en Willie Nelson. Windy City bestaat uit louter covers, iets waar veel mensen een mening over hebben.

De kracht van Alison blijft de gevoelige ballad
Ballad ‘Losing You’ en het swingende honky-tonk ‘It’s Goodbye And So Long To You’ (The Osborne Brothers) zorgen voor de opening van dit album en ondanks dat het hier om covers gaat weet Alison het karakter en geest van het origineel in deze versies te behouden. Dat de kracht van Alison in de ballads ligt mag niet als een verrassing zijn. Misschien is ‘You Don’t Know Me’ wel de mooiste dit album; Ray Charles en Eddy Arnold hadden er in vervlogen tijden al een hit mee maar ook in deze uiterst geslaagde cover voel je het liefdesverdriet als het ware in de trillende stem van Alison. Over dat liefdesverdriet vertelde Alison: “It’s Almost Like You Don’t Know I Was Sad. Because I Don’t Sound Weak. It Doesn’t Have A Piful |part To It, Where So Many Sad Songs Do. But These Don’t. And I Love That About It. I Love That There’s Strength Underneath There. That Whatever Those stories Are, They Didn’t Destroy”.

Liefdesverdriet
Het al eerder genoemde universele thema liefdesverdriet is natuurlijk veelbezongen in het country genre. Op Windy City niet alleen in ballads maar ook in midtempo nummers zoals ‘I Never Cared For You’, oorspronkelijk van Willie Nelson maar ook bij Glen Campbell’s hit ‘Gentle On My Mind’. Vergezeld door leden van haar vaste band Union Station en andere sessiemuzikanten zoals lapsteel gitarist Richard Bennett uit Nashville, weet Alison de overlevering van de country met verve in ere te houden. Brenda Lee’s ‘All Alone Am I’ maar vooral titeltrack ‘Windy City’ zijn beeldende voorbeelden van hoe intens country kan klinken. Naast de reguliere versie is er ook een “deluxe” waar naast enkele live-uitvoeringen nog een paar covers te beluisteren zijn. Denk hierbij aan de klassieker ‘Make The World Go Away”, een duet met Jamey Johnson en een prachtige uitvoering van Emilou Harris’s gevoelige countryballad ‘Till I Gain Control Again”.

Natuurlijk verkeert Alison in een bevoorrechte positie om samen met Cannon een persoonlijke selectie te maken van country-klassiekers en deze op een album samen te brengen. Toch is het juist de keuze van de nummers, de uitvoering en de stem van Alison Krauss die Windy City tot een absolute topplaat in dit genre maakt. Op dit album is het dus duidelijk meer country en minder Bluegrass en is er volop ruimte voor nostalgie. Verwacht geen rauwe country maar pure en oprechte emotie. Een toppplaat in dit genre met een diepe buiging naar de originele vertolkers. Veel luisterplezier.

Country