Other is de titel van het nieuwe album van Alison Moyet

2017-06-24 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Alison Moyet - Other

In 1984 was daar haar solodebuut met het album Alf. Hitsingles uit die tijd zijn ‘All Cried Out’ en ‘Love Resurrection’. Daarvoor vormde ze met Vince Clark het duo Yazoo dat we natuurlijk nog kennen van ‘Don’t Go’ en ‘Situation’ maar dat al snel ontbonden werd. In de jaren na het debuut groeide Alison uit tot één van de grootste vrouwelijke diva’s en haar vertolking van ‘That Ole Devil Called Love’ leverde haar wereldfaam op.

Label : Cooking Vinyl

Yazoo, solo-succes en theater
Ze stond op Live Aid, won Brit Awards en tourde intensief om de jaren daarna op zoek te gaan wat de mogelijkheden van die fantastische stem waren. Het album ‘Hoodoo’ (1991) is hier het eerste resultaat van en het leverde haar positieve kritieken op. Wel haakten de commerciële stations af omdat het niet binnen hitgevoelige formats paste. In de jaren daarna ging ze ook het theater in (musical Chicago) en in 2013 was daar haar voorlopig laatste album ‘The Minutes’. Nu, ruim vier jaar later is daar Other. Nog steeds gezegend met een fantastische, warme soulstem schrijft de inmiddels 56-jarige Alison een nieuwe muzikaal hoofdstuk voor zichzelf.

Nog steeds gezegend met die fantastische stem
De indrukwekkende en uitdagende opener ‘I Germinate’ bewijst dat Alison niets aan zangkwaliteiten heeft ingeboet. Haar warme, diepe stemgeluid klinkt nog steeds als nooit tevoren en de teksten zijn weer dichterlijk. Het door synths gedreven ‘Lover Go’ is een sprekend voorbeeld van diverse stijlen die Alison moeiteloos met elkaar weet te verweven. Wat ook duidelijk wordt is dat het geen album is dat hoge ogen zal gaan gooien op de commerciële muziekstations. ‘The English U’ (backing vocals door Alisons dochter) is even simpel als doeltreffend met een breed instrumentarium maar met de ballad ‘The Rarest Birds’ levert de Britse zangeres een imponerend nummer van de buitencategorie af. Het is overigens opvallend hoe passend haar stemgeluid in relatie tot elektronica is. Luister maar eens naar het up beat ‘Beautiful Gun’ dan extra glans krijgt door die diepgekleurde stem.

Een volledig “spoken-word
Het meest bijzondere en opvallende nummer op Other is ontegenzeggelijk het gesproken-woord-lied ‘April 10th’. Bijzonder omdat Alison de tekst uitspreekt en niet zingt en het geheel met dreigende en stemmige synths wordt omgeven. Titelsong ‘Other’ is ook stemmig maar met een totaal ander karakter; het nummer wordt heel klein en ingetogen neergezet en Alison wordt hier begeleid op piano. Verder schotelt Alison ons nog een scala van prima nummers voor zoals het catchy en dansbare ‘Happy Giddy’ en het wat zware, duistere en bombastische ‘Alive’.

Other is een ijzersterk album geworden waarbij Alison Moyet nogmaals haar talenten toont. Ze toont zich wars van sterallures en presenteert de nummers in een aangename en creatieve sfeer waarbij haar stem nog steeds een ongekende intensiteit uitstraalt. Dichterlijk, uitdagend en wederom nieuwe grenzen verkennend. Een album dat waarschijnlijk niet door de commerciele stations omarmd zal worden maar door échte liefhebbers absoluut zal worden opgepikt en gewaardeerd. Eentje voor de jaarlijstjes. Veel luisterplezier!

Alison Moyet live:
25 juni : Parkpop, Den haag
8 december : Paradiso, Amsterdam