2017-02-14 07:00:00 • 3 min lezen

Allison Crutchfield - Tourist In This Town

Label : Merge Records Eindoordeel : 7

Tourist In This Town is het debuutalbum van Allison Crutchfield. Afkomstig uit één van de zuidelijke staten van de VS levert deze Amerikaanse een eigenzinnig album af.

Eerst samen met haar zus, nu solo Samen met haar zus Katie kende Allison al vroeg een voorliefde voor muziek. Samen vormden ze allerlei bandjes waarvan P.S. Elliott waarschijnlijk het meest bekend is; wat ruwe, punkachtige muziek met het nodige grof taalgebruik. Op enig moment besloten de zusjes ieder hun eigen weg te gaan; Katie Crutchfield kennen we als de singer/songwriter Waxahatchee en Allison had voor deze solocarrière nog een rol in de band Swearin’. In 2015 begon ze aan het schrijven van dit album, mede ingegeven door de breuk van de band en haar toenmalige liefde. Met behulp van producer Jeff Zeigler kwam Tourist In This Town tot stand waarbij de invloeden van de 80’s synth pop voelbaar zijn en waar de teksten worden beïnvloed door haar eigen onevenwichtigheid van enkele jaren geleden.

Sound Of The Westcoast De volgorde van de nummers is natuurlijk weloverwogen en daarmee is de keuze om ‘Broad Daylight’ als opener te gebruiken gerechtvaardigd. Vanuit een a capella begin ontpopt zich dit nummer tot een lekker stevig indie popnummer. Opvallend hierbij zijn natuurlijk het stemgeluid van Allison en de lo-fi achtige sound die typerend voor dit album zal blijken te zijn. Hierna worden we getrakteerd op het eenvoudig klinkende maar o zo doeltreffende ‘I Don’t Ever Wanna Leave California’, een lekker nummer dat ons doet denken aan de onbezorgde WestCoast Sound. Toch is er tijd voor bezinning op Tourist In This Town. Luister naar de innemende gitaarballad ‘Charlie’ en het sfeervolle ‘Secret Lives And Deaths’, dat naast de stem van Allison door de alom aanwezige synths wordt gedragen.

Een knipoog naar de muziek van The Cure of New Order De inmiddels uitgebracht single ‘Dean’s Room’ staat centraal geposteerd op het album. Met een nodige dosis “noise” doet dit nummer denken aan de 80’s synth pop waarbij de knipoog naar een band als The Cure of New Order niet vreemd is. Verder biedt Allison Crutchfield een lekker album waarbij ze ons de ene keer meeneemt naar een prima synthesizersong zoals ‘Mile Away’, ons vervolgens trakteert op een amper minuut durend punkrocknummer ‘The Marriage’ en tussendoor nog op ’Expatriate’ trakteert, misschien wel het beste nummer van het album waarbij ook de titel van het album in de tekst vandaan komt. Dit nummer moet hiervoor dan vooral wedijveren met de afsluiter van het album ‘Chopsticks on Pots And Pans’.

Eindoordeel Tourist In This Town is vooral een retrospectief zonder dat Allison zichzelf verliest in zelfmedelijden. De nummers van het album hebben de nodige peper en zout en Allison heeft het voor elkaar gekregen om een eigen sound te creëren die toch wel écht Amerikaans is. Verder opvallend is de keuze voor de albumcover; iedereen kent de iconische platenhoezen of het gevoel om een album te kopen omdat de cover zó aansprekend is. Tourist In This Town is precies het tegenovergestelde, is eigenlijk wel foeilelijk maar misschien is dat wel de kracht van het album; de muziek is des te beter! Veel luisterplezier.