Ammunition - Ammunition

Frontiers rec.

2018-03-03 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Ammunition – Ammunition

Het Scandinavische Ammunition is in 2014 opgericht door Age Sten Nilsen (ex-WIG WAM) en Erik Mårtensson (Eclipse). In 2015 kwam hun debuutalbum Shanghaied uit onder hun eigen label. Daarna hebben ze de band verder geformeerd met zeker niet de minste muzikanten en hebben ze inmiddels naam gemaakt als een goede live act. Nu zijn ze terug met hun tweede gelijknamige album. Met hun eerste single ‘Wrecking crew’, eerder gereleased in 2017, hebben ze de hoogste positie van de Noorse charts weten te bereiken. Hierdoor kwamen ze terecht in de grote finale van de Noorse Eurovisie waar ze uiteindelijk tweede zijn geworden.

Het album bouwt op met een flinke uithaal en gitaren voor het verdergaat met ‘Time’ wat een lekker rocknummer is met een pakkende melodie. Dit wordt doorgedragen in ‘Freedom finder’. Op ‘Virtual reality boy’ heeft Mårtensson een mooie, ietwat hese, rauwe stem. Zijn vocalen vallen ook extra op bij ‘Eye for an eye’, ‘Tear your city down’ en ‘Klondike’. Bij die laatste twee gaat hij nog net even iets meer los dan op de andere nummers. ‘Eye for an eye’ is een emotioneel nummer waar de vocalen goed bij passen. ‘Klondike’ is sowieso een van de meer opvallende nummers bijvoorbeeld doordat er aan het eind een stuk gezongen wordt met een koor en zonder instrumenten. ‘Miss summertime’ is een ballad met een positief klinkende vibe waarna je door ‘Bad bones’ gelijk weer teruggebracht wordt naar de rock door de gitaar, drums en schreeuw.

Het is een entertainend album vol met toegankelijke en melodische rocknummers. Alle nummers kunnen het live goed gaan doen. Op alles kan meegezongen worden door de catchy chorusus en je zal niet stil kunnen blijven zitten door onder andere de goede ritmesectie.

Rock