2017-02-25 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
7,5

Amy McDonald - Under Stars

Meer dan drie miljoen exemplaren werden er van haar debuut This Is A Life verkocht en iedereen kan het refrein van de titelsong meezingen. Na een stilte van ruim 4 jaar is ze terug met Under Stars.

Op eigen kracht naar de top
Veel mensen zullen zich de beelden nog herinneren van de “teenager” Amy McDonald die in 2008 op Pinkpop mocht optreden en daar indruk maakte met haar aanstekelijke gitaarpop. Haar debuutalbum was een ongekend succes in thuisland Schotland en de rest van Europa en na de titelsong werd ook ‘Mr. Rock & Roll’ één van de hits van dat album. En dat succes kwam allemaal tot stand omdat Amy een demo instuurde naar songwriters Pete Wilkinson en Sarah Erasmus naar aanleiding van een prijsvraag. Zonder een echte muzikale achtergrond zoals een conservatorium leerde ze liedjes te schrijven en ook het gitaarspelen maakte ze zich zelf eigen. Na diverse optredens volgde een platencontract bij Vertigo Records en daarna begon het succesverhaal. Toch was het nieuwtje er na twee albums bij het grote publiek wel af en Life In A Beautiful Light uit 2012 was dan ook een stuk minder succesvol.

Het nieuwe materiaal klinkt vertrouwd
Op Under Stars is er niet zo heel veel veranderd met de singer/songwriter Amy McDonald die het afgelopen decennium toch haar eigen stijl heeft ontwikkeld; lekkere gitaarpop met daarin een dosis “celtic-folk”, een formule die jaar toch al enkele hits heeft opgeleverd. Het eerste deel is waarschijnlijk datgene dat je van haar verwacht. Met lekker uptempo klinkende nummers als ‘Dream On’, ‘Automatic’ en titelsong ‘Under Stars’ maken we kennis met dit nieuwe album. Het luistert lekker weg, klinkt vertrouwd en aangenaam maar is niet verrassend. Met het rustige en bijna geheel akoestische ‘Down By The Water’ weet de 29-jarige Amy wel de juiste snaar te raken en laat ze nogmaals horen wat een ongelofelijke stem ze heeft.

Haar interpretatie van Springsteen’s ‘I’m On Fire’
Nóg indringender is de ballad ‘Never Too Late’ die feitelijk het breekpunt en het tweede deel inluidt van het album. Misschien is de eerste echte verrassing ‘The Rise And Fall’ omdat dit nummer echt enkele tonen lager wordt gezongen dan dat we gewend zijn. Verder is het wat rustigere maar indringende ‘Prepare To Fall’ een verademing; het nummer wordt opgebouwd tot een ware powersong waarbij het op de achtergrond aanwezige koor het geheel nog eens versterkt. ‘The Contendor’ is weer een uptempo nummer waarbij Amy weer enkele octaven lager zingt dan gebruikelijk. Afsluiter ‘From The Ashes’ is gewoon een ijzersterk nummer. Under Stars is naast de reguliere uitgave ook nog in een “deluxe” versie uitgebracht; als toegift krijg je hier vijf akoestische versies van nummers van Under Stars en daarnaast de akoestische ‘Amy McDonald interpretatie van Springsteen’s ‘I’m On Fire’. Ook nu is ‘Prepare To Fall’ weer het nummer dat boven de rest uitsteekt.

Amy McDonald had naar eigen zeggen meer dan 900 dagen nodig om tot Under Stars te komen. Er is dus serieus werk van gemaakt. Het eindresultaat is een echt Amy McDonald album geworden dat waarschijnlijk weer hogere ogen gaat gooien dan Life In A Beautiful Light. Het heeft voldoende raakvlakken met haar succesvolle debuut en laat nogmaals horen hoe getalenteerd deze sympathieke Schotse singer/songwriter is. Veel luisterplezier!

Amy McDonald live:
5 maart : Tivoli Vredenburg, Utrecht (uitverkocht)

Singer-songwriter