Nieuw album Elastic voor de Amerikaanse Amy 'O'

2017-08-26 07:00:00 • 2 min lezen

Punk / Rock / Singer-songwriter
6,5

Amy 'O' - Elastic

De “O” staat voor Oelsner, de achternaam van deze uit Bloomington, Indiana, afkomstige singer/songwriter die onlangs haar nieuwste album Elastic uitbracht. De afgelopen jaren bracht Amy ‘O’ al meerdere albums uit, sommige alleen digitaal, sommige fysiek. Haar nieuwste album heet Elastic en neigt naar Lo-Fi achtig klinkende punkrock liedjes.

Label : Winspear / Konkurrent

Voortstuwende ritmes en geen “single-grens” qua speelduur
Het album trapt af met het slechts anderhalve minuut durende ‘Lavender Night’ dat meteen in de hoogste versnelling wordt neergezet en misschien zelfs wat chaotisch overkomt; een hoog ritme, af en toe een gierende gitaar en prominent aanwezig synths. Dat hoge tempo hanteert ze vaker want nummers als ‘Untouchable Heart’, ‘Spacey Feeling’ en ‘Patterns’ zijn allemaal snel uitgevoerde tracks die ook allemaal binnen hetzelfde spectrum vallen. Verder is het opvallend dat het merendeel van de twaalf nummer de “single-grens” van drie minuten niet haalt waardoor het geheel ook wat gejaagd overkomt. Overigens ligt dat natuurlijk ook aan de nummers zelf die behoorlijk recht-toe-recht-aan klinken. De titelsong, één van de betere tracks op dit album vormt een soort van natuurlijke scheidslijn op het album.

De laatste nummers zorgen voor kleine muzikale wending
Het album kent dus weinig variatie want ook een nummer als ‘Sunday Meal’, dat rustig begint, ontwikkelt zich gaandeweg toch weer tot een wat springerig nummer. Overigens gaat dit nummer over het terugkeren naar huis na het overlijden van haar oma. Ietwat luguber dus. Bij ‘Soft Skin’ duurt het dromerige intro slechts een kleine twintig seconden. Toch laat Amy op het einde van het album nog een muzikale wending horen. Bij ‘Spill’ maken de gitaren het spannend en horen we een nummer zonder energieke drums en zelfs met een tweede stem. Een nummer als ‘David’ is echt een verademing omdat het net iets meer melodie heeft en doet terug denken aan de tijden van Phil Spector en ook afsluiter klinkt meer dan aangenaam.

Elastic is een album met over het merendeel energieke songs die een lekkere, pure Lo-Fi Sound hebben. Strak gespeelde nummers met wat rock en punkrock invloeden vol energie en dynamiek. Minpunten zijn de speelduur en het ontbreken van variatie waardoor de kans op verveling ontstaat. Met een andere sortering van de nummers had het album wellicht al een ander karakter gehad. Veel luisterplezier.

Punk / Rock / Singer-songwriter