2019-10-31 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Singer-songwriter
7,5

Amy O - Shell

Amy O is de artiestennaam van Amy Oelsner, uit Bloomington, USA. Met haar derde album Shell laat ze definitief haar jeugd achter zich.

Cassettebandjes
Shell is na Elastic ui 2017 het derde album van Amy O dat ze op CD en andere geluidsdragers uitbrengt. Daarvoor heeft ze nog van alles en nog wat uitgebracht op tapes of via het digitale kanaal, maar niet echt voor publiek. Onlangs gaf Amy in een interview aan dat dit album vooral in het teken staat van de “bits and pieces” die vanuit haar jeugd nog niet waren ingevuld in relatie tot de weg die ze nu als volwassene in wil slaan. Resultaat is een album met elf liedjes die vooral een wat Lo-Fi karakter kennen en we vooral binnen het Indiepop genre kunnen plaatsen.

Onschuldig
Voor dit album was ze op zoek naar een specifiek geluid. Het was een zoektocht naar de juiste mic’s, de elektronische drummachines en dat alles moet de luisteraar toch vooral een warm gevoel geven. Amy opent met een aantal lichtvoetige tracks als ‘Synesthesia’ en ‘Shell’. Bij ‘Planet Blue’ kleurt de Amerikaanse voor de eerste keer wat buiten de lijntjes met wat stevigere drums en een wat dominantere leadgitaar. Het contrast met haar wat onschuldige sound en de tweede stem is vernuftig. Daar tegenover staat dan weer het rustige ‘Rest Stop’ dat ze schreef nadat ze net was getrouwd. (“A lot of things have changed/ A lot of things remain the same”). Maar over het algemeen overheerst de lichtvoetigheid en het wat onschuldige karakter dat haar stem simpelweg met zich meebrengt. Luister maar eens naar ‘Loose Cassette’ (incl. 2e stem!) en afsluiter ‘Later On’, twee alleraardigste Indie popsongs.

Shell is een album met een speelduur van ruim een half uur met vooral toegankelijke Indiepop. Iedereen die eerder werk van Amy O heeft geluisterd zal haar geluid herkennen. Ondanks haar wat onschuldig klinkende stemgeluid zijn haar teksten én dus haar song toch wel sterk. Alle teksten zijn overigens terug te lezen in het boekje. Veel luisterplezier.

Indie / Singer-songwriter