2014-03-29 07:00:00 • 10 min lezen

Andre Boogaart - Rauwe Rand

Andre Boogaart – Rauwe Rand Label: Lizzy Eindoordeel: 7,5

Rauwe bluesrock met Nederlandsche teksten. De “Rauwe Rand” van Andre Boogaart is recht door zee. Violen een hammond orgel, banjo, contrabas en rauwe gitaren zijn de muzikale ingrediënten. Vol emoties worden de nummers gezongen met een passionele stem die hier en daar de grenzen van zingen voorbij gaat. Hierdoor is het puur, vol emoties en passie.

Zoals het album verteld dat het is opgenomen met een min nul euro budget en financiële crisis mijnerzijds, brengt het wel het beste van Boogaart naar boven. “Meisje Van Op De Boot” gaat over een puur verlangen van het verleden. Het zoeken naar de antwoorden van het leven staan centraal in de “Blues in Weemoed” en “Welkom In Mijn Leegte” is al een alles zeggende titel. Nee, het gaat goed zo! De ellende van de blues en een randje van de rock komt hier volledig tot leven. Daar waar De Dijk deze blues heeft verloren, is het hier vol op aanwezig. Ik zou zeggen Dijk-heren zoek Andre op en maak weer een album als vanouds. De kunst van schrijven en zingen van Huub van der Lubbe is net wat er in dit album ontbreekt. Al zullen de heren inhoudelijk elkaar snel kunnen vinden.

Wanneer je een titel van een nummer als “Tibetaanse Kroegtijgers van de Klankschaaltherapie” verzint, wordt het al meer dan leuk. Hier heeft de inhoud van het nummer wat meer nodig. Al zou Pascal Jakobsen van Blof deze rauwe zangkunst binnen Blof kunnen gebruiken. Met “Schone Schijn” komt de folk en violen om de hoek, dat een herkenbaar geluid is van Rowwen Heze. Het album kent dan ook de diversiteit van deze Nederlandse acts. De ene keer goed de ander keer iets minder geslaagd.

Afgelopen jaar is er al een documentaire over deze blueszanger uit Brabant verschenen. Dit is al met veel lof ontvangen. Mag dat een extra aanzet zijn voor de doorbraak van Boogaart in het ganse land.