2016-04-10 07:00:00 • 3 min lezen

Andrew Bird - Are You Serious

Label : Universal Eindoordeel : 8

Nadat Andrew Bird aan enkele andere projecten heeft gewerkt is hij terug met zijn nieuwste album Are You Serious. De duizendpoot neemt ons wederom mee op één van zijn muzikale creaties.

Wat voor invloed heeft de omgeving op muziek? De inmiddels 42-jarige Andrew Bird heeft inmiddels een heel muzikaal leven achter zich. Meer dan menigeen ooit zal meemaken. We kennen hem van zijn aandeel in de  band Squirrel Nut Zippers maar vooral vanwege Bowl Of Fire waar hij meerdere album mee uitbracht. In 2003 beëindigde deze samenwerking en ging Bird solo verder met zoals hij het zelf zo mooi verwoord “zichzelf solo opnieuw uitvinden”. We kennen hem natuurlijk vanwege zijn virtuoze vioolspel, zijn manier van fluiten en zijn composities. Zijn voorliefde voor de Americana-band The Handsome Family (meerdere nummers worden door Bird gecoverd) is ook bekend en in 2015 verraste hij nog met het instrumentale “nature”-project ‘Echolocations: Canyon’ door in de Coyote Gulch in Utah te experimenteren met zijn viool en andere instrumenten. Overigens zal dit project nog een vervolg krijgen in het de River, City, Lake en Forest versie om te kunnen bepalen welke omgeving de meeste invloed op muziek heeft. Maar tot die tijd is daar het nieuwste soloalbum met de titel Are You Serious.

Uiteraard is die viool weer aanwezig Vanaf het eerste luistermoment besef je dat je naar een uitgedokterd geheel luistert. Albumopener ‘Capsized’ voelt een beetje aan als een redelijk traditioneel nummer uit de ’70-er jaren alhoewel Bird hier meteen al laat horen op een onnavolgbare manier de viool te kunnen bespelen. Het gevoel dat je naar muziek uit het verleden luistert komen we op Are You Serious vaker tegen. Luister naar ‘Puma’, dat door de vele lagen complex is en waarbij het lastig is om de rode draad vast te houden. Ook de titeltrack houdt de herinnering aan vervlogen tijden vast. Enerzijds verrassend, anderzijds volkomen verwacht is de viool ook weer nadrukkelijk aanwezig op het lekker up beat klinkende ‘Roma Fade’, één van de betere nummers op het album. De vloeiende melodie is de basis maar ook nu weet Bird weer verrassende details toe te voegen.

Een duet met Fiona Apple Met het rustige en met een zweem van “jazzy-groove” omgeven ‘Truth Lies Low’ bewijst Bird wederom zijn veelzijdigheid. Dit nummer roept wellicht herinneringen op aan de sfeer die Donald Fagen in vervlogen jaren wist te creëren. Zo neemt Bird ons mee op een muzikale reis die diverse muziekstijlen aandoet. ‘Chemical Switches’ is een typisch singer/songwriter nummer met Bird als fluitende troubadour. Het liefdesduet ‘Left Handed Kisses’ met Fiona Apple is qua melodielijnen zo gecompliceerd dat je gaandeweg de weg kwijt raakt en ook ‘The New Saint Jude’ heeft wat luisterbeurten nodig om in te dalen. Het laatste deel is weer van hoge kwaliteit met de krachtige ballad ‘Valley Of The Young’ (doet wat aan de sound van 10CC denken) en het slechts twee minuten durende gevoelige en introverte ‘Bellevue’.

Eindoordeel Andrew Bird is natuurlijk een fenomeen. Songwriter, tekstschrijver en Multi-instrumentaal. Met het album  Are You Serious laat hij nog maar eens een keer horen over ongekende talenten te beschikken. De sterkte kan als zwakte uitgelegd worden en vice versa. De plaat vormt geen coherent geheel en Bird maakt diverse muzikale uitstapjes die zo nu en dan zo complex zijn dat ze meerdere luisterbeurten nodig hebben. Evengoed een muzikale aanrader. Veel luisterplezier.

Andrew Bird Live: 6 mei, Paradiso, Amsterdam