2015-09-07 07:00:00 • 6 min lezen

Ane Brun - When I'm Free

Label : V2 Records Eindoordeel : 8

Ane Brun is in Scandinavië één van de meest succesvolle singer/songwriters en geliefd om mee samen te werken. Naast haar solowerk kennen we haar van samenwerkingsverbanden met o.a. Ron Sexsmith, A-Ha en vele anderen. When I’m Free is haar zevende studioalbum en daarmee staat ze weer solo in de spotlights.

Van pure luisterliedjes naar aangename popsongs De van oorsprong Noorse Ane Brun is al jaren werkzaam en woonachtig in Zweden. Door de jaren heen heeft ze redelijk wat succes gekend met haar albums die zich vooral laten kenmerken door lekkere luisterliedjes met een folk-karakter in een akoestische setting. In 2011 kwam It All Starts With One uit, een album waarop Ane al liet horen een wat breder publiek aan te willen spreken; nummers werden rijker gearrangeerd en kregen een meer “popgehalte”. Naar eigen zeggen borduurt When I’m Free daar verder op door en is dit album een logische vervolg maar wel eentje met een persoonlijk karakter.

De stem lijkt soms op die van Kate Bush Op dit album werkt ze weer samen met muzikanten met wie Ane Brun al jaren samenwerkt en waarmee ze wereld rondtoerde. Verder is ook dit album weer geproduceerd door Tobias Fröberg. Zoals gezegd zijn de liedjes wat “voller” en rijker gearrangeerd en zullen ze een breder publiek aanspreken. Opener ‘Hanging’ geeft meteen de geheimen van de stem van Ane prijs; een zeer groot bereik en loepzuiver. Al luisterend naar het album krijg je steeds meer waardering voor Ane Brun en stijgt de bewondering van haar stemgeluid. ‘You Lit My Fire’ kent een lekkere soulbasis en bij het sensuele ‘Miss You More’ kan de stem je soms doen denken aan het geluid van Kate Bush.

Een beetje autobiografisch Het album kent met ‘Still Waters’ ook een absoluut persoonlijke noot; naast de verwijzing naar de titel van album vertelt Ane in deze emotionele ballad haar persoonlijke verhaal dat ze een periode met problemen en haar chronische ziekte achter zich heeft kunnen laten. Het zwoele en sublieme ‘Better Than This’ heeft een geweldige opbouw en bij ‘Shape Of The Heart’ wordt je verrast door de oosterse elementen en klanken die subtiel zijn toegevoegd. ‘All We Want Is Love’ is door zijn eenvoud spannend en grijpt wat meer terug naar de stijl die Ane Brun vroeger veel hanteerde. Akoestische gitaar, strijkers vormen de melodie en de stem van Ane doet de rest. Daarentegen staat ‘Directions’ voor het geluid van Ane Brun anno 2015.

Eindoordeel Een mooi, sfeervol album bestaande uit tien nummers die meer dan ooit persoonlijk zijn en waaruit duidelijk blijkt wat voor ontwikkeling deze ze doormaakt. Twee jaar geleden keek ze op haar compilatiealbum Songs 2003-2013 nog terug op haar carrière en nu is het een kwestie van vooruit kijken. De weg die Ane Brun is ingeslagen is er eentje die mij absoluut bevalt. Prachtige, verfijnde nummers voorzien van goede teksteni9 waarmee Ane een nieuw muzikaal terrein verkent. Veel luisterplezier.

9 november, schouwburg Rotterdam 10 november, Melkweg The Max, Amsterdam 11 november, Doornroosje, Nijmegen