Nieuw album voor Amerikaanse Angel Olsen

2018-01-21 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
7,5

Angel Olsen - Phases

Inmiddels kent de wereld Angel Olsen wel; Met een drietal albums waarbij Burn Your Fire For No Witness (2014) en My Woman (2016) indruk maakten heeft deze uit St. Louis afkomstige singer/songwriter haar plaatsje in de muziekscene we veroverd. Soms wat psychedelisch, dan weer soft, dan weer als stoere rockchick. Onlangs bracht ze een nieuw album uit, Phases, dat een compilatie is van wat nog niet eerder uitgebracht werk en nummers van B-sides. Kortom, voor de liefhebber een diepere inkijk in de ziel van deze Amerikaanse.

Label : Jagjaguwar

Anti-Trump Campagne
Op zijn minst opvallend is de keuze om ‘Fly On Your Wall’ als opener te kiezen; dit ietwat dromerige nummer nam Angel op voor het “Our First 100 Days”-doel in het kader van de anti-Trump campagne. Kortom, de aftrap is wat politiek geladen maar evengoed ijzersterk én nog niet eerder uitgebracht. Vervolgens pakt ze met ‘Special’ terug naar het My Woman-album. Dit rustige, door gitaren omgeven nummer haalde het album niet. Vervolgens is het tijd voor wat left-overs van het Burn Your Fire For No Witness-album; ‘Only With You’ en ‘All Right Now’ zijn mooie tracks waar de zangkwaliteiten nogmaals duidelijk worden met hier en daar een snik en hapering in de stem. Daarmee wordt het eerste deel van het album min of meer afgerond.

Bruce Springsteen
Het vervolg van Phases bestaat uit tracks die we écht meer in de hoek van try-outs en demo’s kunnen plaatsen. Het introverte ‘Sans’ klinkt wel erg Lo-Fi en bij ‘Sweet Dreams’ lijkt het alsof Angel met haar stembanden aan het experimenteren is. Dan is daar ineens ‘California’, een wat folk-achtig nummer dat ons terugneemt naar de periode van haar debuutalbum en waarbij we ons nu afvragen waarom deze track het album niet haalde. Met nummers als ‘For You’, May As Well’ en ‘How Many Disasters’ weet ze ons een soort van inkijkje in haar leven te geven; fragiel, eerlijk en alleen haar stem en zichzelf begeleidend op gitaar. Op zijn minst verrassend is de cover van Springsteen’s die wel erg “stripped down” is en Lo-Fi klinkt en daardoor juist de ideale controverse vormt van het origineel.

Phases is niet alleen een compilatiealbum geworden voor de fans van deze Amerikaanse singer/songwriter. Het is een volwaardig album waarbij Angel Olsen laat horen ook mooie, intieme kan schrijven die “klein” worden uitgevoerd. Geen echt mainstream album maar wel meer dan toegankelijk voor elke muziekliefhebber. Verder is de cover van het album geniaal gevonden. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop / Singer-songwriter