2014-08-11 07:00:00 • 11 min lezen

Aniday - Aniday

Aniday – Aniday Label: Eigen beheer Eindoordeel: 8

Een van de meest verrassende acts in Nederland op rockgebied is Aniday. De band bestaat enkele jaren maar komt nu met hun titelloos debuut album. Voormalig Idols kandidate Maria Catharina heeft zich ontpopt tot een rockzangeres met uitstraling dat buiten de Nederlandse grenzen rijkt. Daarnaast staat een rockband vol ervaring. Gitarist Paul Coenradie staat al enige jaren op de Nederlandse podia als sessie gitarist en hoort in deze band. Hij is samen met gitarist/ toetsenist Rob Kempe verantwoordelijk voor de rocksound. Rob is ook geen onbekende in de wereld van de Nederlandse popmuziek. Onder de naam Robbie Valentine scoorde hij hits als “Over and Over Again”. Deze ballade is niet representatief voor zijn oeuvre dat meer het gebied van de powerrock ligt. Met een ritme sectie van Danny Simons en Alex Mol staat er een stevige sound dat de ruimte geeft aan de drie front muzikanten. De powerfull gothic rock songs klinken luchtig en zijn commercieel aantrekkelijk. Can’t Take No More steekt dan ook stevig van wal en zet de toon van het album. “Hole In My Heart” en is een potentiele American rock hit. “When Loving You Is Wrong” en “We Belong” zijn uitgewerkte songs dat we van Valentine kennen.

Naast uitgewerkt materiaal is er zeker ook rechttoe rechtaan rock te bleven met “Born Yesterday” en “Buscando La Vida”. Natuurlijk mag er een ballade op een rock album niet ontbreken. “Dream On” is dan ook een herkenbaar Valentine song. “Not Much Of A Man” is meer een Maria ballade. Op dit album laat Rob zien dat de kunde nog groot is en diverse is. Het album sluit af met het heerlijke “Lost The Way” dat de hele dag in je hoofd blijft na galmen.

Voor alle rockfans van Heart tot Within Temptation is dit een aanrader.