Anna von Hausswolff – Dead Magic

Label: Konkurrent

2018-03-11 07:00:00 • min lezen

Alternative / Indie
7,5

Anna von Hausswolff – Dead Magic

De Zweedse Anna Ebba Electra is al een prachtige naam, maar ze kiest voor haar achternaam von Hausswolff. De componiste weet met haar eigenzinnige in vulling van de songs bijzondere albums te maken. Onlangs stond ze in Paradiso te Amsterdam.

Het komt deels door haar zangstem dat een geluid van 4 octaven omvat en soms klinkt alsof Kate Bush haar stem opzet of dat er een ruwere rockstem de zangpartijen waarneemt. Inmiddels weet ze in ruim 5 jaar nu haar 8ste album uit te brengen. Ditmaal is het een album met 5 nummers. Haar openingsnummer ‘The Truth The Glow The Fall’ dat 12 minuten duurt, geeft haar expressie in de zang is aanwezig maar de muziek is vooral bepalend naar wat ze doet. Volle orgels en uitdagende donkere sound neemt je mee naar de waarheid, de hoogmoed en de val. ‘The Mysterious Vanishing of Electra’ kunnen we meer als en biografisch nummer zien. Doordringend en vooral uitdagend door de doorbeukende drums dat het drama van de liefde vertolkt. ‘Ugly and Vengeful’ kan een terugblik zijn op de relatie maar hier staat vooral de spanning in het nummer centraal. De lange intro is slechts een begin van het 16 minuten durende nummer. Gelijk aan de andere songs is dit ook wederom een epos in verschillende delen. Het orgel wordt uit de kast gehaald om “the Marble Eye” in te spelen. Gotisch of kerkelijk, het eerste klinkt in de popmuziek altijd beter.

Von Hausswolff sluit het album rustig en meeslepend af. ‘Kallans Ateruppstandelse’ sleept je mee naar het eind waardoor het inmiddels 45 minuten later is. 5 songs vol spanning en meeslepende toetsen in een grote diversiteit is dus genoeg om een album vol spannende muziek te vullen.

Alternative / Indie