2014-07-07 07:00:00 • 12 min lezen

Anne Chris - Just Kissed the Sun

Label; Anne Chris Eindoordeel: 8

De in Amsterdam wonende Nederlandse zangeres Anne Chris documenteert haar muzikale vooruitgangen met albums als “Tomorrow is Today” (2008) en “Play For Now” (2010) en nu dan  ‘Just Kissed The Sun’. Van deze plaat bracht ze onlangs enkele singles uit. ('In this Green Field' en ‘Mirrorman’)

Als zanglerares geeft ze met dit album een uitstekend voorbeeld aan haar leerlingen met duidelijk geprononceerde teksten, en een technisch knap gecontroleerde zangstem. Maar daar willen we het als luisteraar natuurlijk niet mee doen. We verwachten onderscheidende kenmerken, interessante teksten en innerlijke emoties. Onderscheidend en interessant Haar hoge, jeugdig klinkende, maar enigszins melancholische stem is uit duizenden te onderscheiden. Hierdoor klinkt haar muziek vrolijk en charmant, maar herbergt een avontuurlijke diepgang. Welke situatie ze ook te berde brengt, hoe zwaar of licht de boodschap ook is, Anne Chris blijft qua emoties in dezelfde modus. Dit is onder andere te horen in de gecoverde versie van ‘Love is a Battlefield’. (Goeff Gill en Clint Wade) Zo’n battlefield is met Anne Chris te overleven, en weet ze elk probleem decimeren. Haar eigen teksten gaan vaak over zelfbespiegeling en problemen en meningen in de relatiesfeer. Nu zijn dit natuurlijk geen nieuwe ideeën, maar haar woordkeus en zinsbouw is een voor haar kenmerkende manier van musiceren. Ik vind dat ze altijd zo dichtbij blijft. Misschien dat ze de lyrics componeert in het Nederlands, en vertaald naar Engels. Het bevat weinig of geen spreekwoorden of spreektaal. Covers als ‘Steppin’Out’ van Joe Jackson staan hier, buiten de genoemde modus, natuurlijk los van. Ze heeft door de samenwerking Cord Heineking, en nu ook met Daan Herweg een enorme groei doorgemaakt, Ze heeft een krachtige band bestaande uit Daan Herweg, een gevleugelde pianist die de melancholie onderstreept. Kasper Kalf (Finn Silver) en drummer Jasper van Hulten, die tot de een van de beste drummers van Nederland behoort. Met gastspeler Tineke Postma op saxofoon die diepere emoties raakt in het nummer ‘Alphabet of You’, en Bas van der Wal op gitaar. Laatste speelt mee in het nummer ‘Love is a Battlefield’. Deze band is deep groovin', en dat is noodzakelijk voor de bite in de muziek. Conclusie Anne Chris weet altijd een keur aan jazzmusici om zich heen te verzamelen om een opname te maken. De band op “Just Kissed The Sun” speelt een ontzettend goede jazz, iets wat bijdraagt tot een muzikaal hoog niveau van deze nieuwe plaat. De voortdurende muzikale ontwikkeling, en de idee van haar teksten doen vermoeden dat Anne Chris zich uiteindelijk zal onderscheiden als een respectabele en authentieke zangeres en tekstschrijver. Ze vaart een eigen koers in het vertolken van allertijdse verhalen, geschreven met een creatieve pen, en gezongen vanuit een teder, maar vastberaden hart.

Officiële Website Anne Chris