2015-03-06 07:00:00 • 10 min lezen

Anne-Lie Persson - The Wide Open

Label :Eigen Beheer Eindoordeel : 7

In 2013 maakte we kennis met Anne-Lie Persson toen haar debuut April In June uitkwam. Nu, twee jaar later is daar die opvolger The Wide Open, mede mogelijk gemaakt door een crowdfundingproject.

Zweden - Nederland De kennismaking in 2013 was een aangename. Lekker toegankelijke easy-listening muziek met een vleugje jazz en soul. De afgelopen jaren heeft de in Ostersund (Zweden) geboren en getogen singer/songwriter naar eigen zeggen keuzes gemaakt. Het vervolg moest meer een popalbum worden met een wat krachtigere sound. Maar de uitdaging ging verder; zo wilde Anne-Lie ook iets terug laten komen van de zangtechniek van de Lappen uit Noord-Scandinavië, de Joik en moest het album in zijn geheel een lofzang worden op de prachtige uitgestrektheid die het noorden van Zweden karakteriseert. Kortom, ambitie genoeg.

Joik; een zangtechniek uit Lapland Met de opener en titelsong ‘The Wide Open’ maakt Anne-Lie meteen haar intenties duidelijk. Een intro op basis de Joik dat doet denken aan de meerstemmige klanken van ‘The Circle Of Life’ van de musical The Lion King zorgt voor de opmaat van dit prima nummer. Vanaf die prima aftrap is ook duidelijk dat de sound van dit album anders is. Het klinkt wat strakker, vlotter en professioneler dan het debuut en er zit gewoon meer vaart in. ‘Beat Of The Drum’ is daar ook weer zo’n voorbeeld van; lekker swingend en dansbaar. Het wat kleinere en melodieuze ‘Pocket Angel’ ontwikkelt zich gaandeweg tot een nummer waar Anne-Lie laat horen dat ze over een zeer aangename stem beschikt. Gedurende het album krijg je ook steeds meer het gevoel dat dit genre meer bij Anne-Lie past. Alles klinkt wat voller, de composities zijn sterker en je kunt waarschijnlijk ook horen dat producer Michiel Hoogenboezem (Twarres, Ilse de Lange) aan de knoppen heeft gedraaid.

Zelfs een duet The Wide Open is duidelijk meer een popalbum dan het debuutalbum en kent veel variatie. Zo laat Anne-Lie bij ‘Born Warrior Born Princess’ tijdens het eerste gedeelte haar stem meer “rondzingen”, terwijl het nummer zich uiteindelijk ontvouwt tot een stevige popsong met wat rockachtige elementen. Verrassend is dan weer het zwoel/funky klinkende ‘Backbone’ waar de keyboards van Tony Hoyting en het gitaarspel van Joost van der Beek precies de spreekwoordelijke juiste snaar raken. Met ‘Mournin’ My Birthday’ zet Anne-Lie een tijdloze ballad neer en samen met Jeroen Kriek verrast ze ons toch wel met het duet ‘Love You More. Via het catchy en uptempo ‘Humanity’ kom je bij de melodieuze en sfeervolle afsluiter ‘Saga’ die het album na bijna vijftig minuten speeltijd afrond.

Eindoordeel Het is duidelijk dat met het album The Wide Open Anne-Lie Persson een volgende stap in haar carrière zet. De gekozen richting past waarschijnlijk beter bij haar; niet allen qua stemgeluid maar ook qua composities. Overigens alle credits naar de bandleden en de producer die samen met Anne-Lie voor dit prima eindresultaat zorgen. Laten we hopen dat de radiostations dit album en de muziek van Anne-Lie gaan oppakken.  Laten we hopen dat er snel een vervolg komt. Veel luisterplezier.