Intrigerend nieuw album van  de Noorse Anne-Marie Giørtz

Intrigerend nieuw album van de Noorse Anne-Marie Giørtz

2017-08-03 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Singer-songwriter
7

Anne-Marie Giørtz - Capital Punishment For Cars

In Noorwegen is Anne-Marie Giørtz geen onbekende. Naast een solocarrière maakte ze ook nog deel uit van Ab und Zu en is ze verder terug te vinden en te horen in diverse andere samenwerkingsverbanden. Haar laatste album, På Egne Vegne, dateert alweer uit 2009 en werd door Anne Marie volledig in het Noors gezongen. Nu is daar haar nieuwste album Capital Punishments For Cars, een album dat vooral schuurt tussen pop, jazz en alternatief. Op zich ook weer niet zo vreemd als we In ogenschouw nemen dat ook nog zangleraren is in het genre Jazz en last bout nog least getrouwd is met een Noorse gitarist. Al die verschillende invloeden horen we terug op Capital Punishments For Cars, een album dat een warme luisterervaring blijkt te zijn.

Label : Grappa

Pop, Jazz en uitstapjes naar andere stijlen
Het album trapt af met de titelsong en meteen wordt duidelijk dat Anne-Marie op dit album diverse muziekstijlen met elkaar zal gaan combineren en daarom heen verhalen zal gaan vertellen. De titelsong is dan ook een kruising tussen Pop en Jazz met diverse uitstapjes naar alternatief en soms klinken bepaalde delen zelfs wat experimenteel. Ook de inbreng van multi-instrumentalist Peter Baden wordt al snel duidelijk. Vervolgens is daar met ‘Make New Friends’ een compositie uit een totaal ander spectrum; rustig, zwoel, een beetje Latin en vervolgens is daar ineens het akoestische ‘What About Me’, een klein nummer waar we Anne-Marie horen, ondersteund door wat percussie. Wat opvalt, zijn de denkbeeldige rollen die Anne Marie voor de luisteraar aanneemt waarbij ze vooral de verhalenvertelster is die zij weet te verpakken in diverse muzikale stijlen.

De Amerikaanse dichteres Fran Landesman vormt het cement
Als een rode draad door het album loopt het werk van de Amerikaanse dichteres Fran Landesman die in 2011 overleed. Zij was een goede vriendin van Anne-Marie en veel van haar werk deelde ze met Anne-Marie voordat het gepubliceerd werd. Op Capital Punishment For Cars komen we bij zeven tracks haar teksten tegen waarom heen Anne-Marie de composities creëerde. ‘Tanglers New Year’ is een waar verhaal. Op een muzikaal bedje van hele subtiele percussie weet Anne je met een zwoel jazz-achtig nummer te betoveren. Een soortgelijk gevoel, maar dat met iets meer dynamiek en een wat uitgebreider instrumentarium is te horen bij ‘Don’t Change’, overigens zijn de teksten van beide nummers ook afkomstig van de al eerder genoemde Fran Landesman. Afsluiter is ‘I’m Alive’, een klein, persoonlijk nummer waarin Anne-Marie op haar wijze nog eens meegeeft te genieten van het leven. (“I Can Run In The Sun / I Can Stay Or Walk Away / Im So Thankful / I’m Alive”)

Capital Punishment For Cars is al enige tijd uit, ook in Nederland. Evengoed is er weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Toch is het een album dat meer dan de moeite waard is om aan een aantal luisterbeurten te onderwerpen. Het klinkt oprecht, soms intens maar het is vooral origineel. Tekstueel zit het album prima in elkaar en het geheel is simpelweg verrassend. Veel luisterplezier.

Alternative / Singer-songwriter