2014-11-27 07:00:00 • 7 min lezen

Annie Lennox - Nostalgia

Label : Island / Universal           Eindoordeel : 8,5

Annie Lennox bereikt dit jaar een mijlpaal. Op 25 december wordt ze 60 jaar. Een mijlpaal die gepaard gaat met grote successen, zowel solo als met haar vroegere kompaan Dave Stewart. Toevallig of niet, met Nostalgia kijkt ze toch even bewust om naar de tijd waarin muziek veelal werd gebruikt om je gevoelens te uiten.

Een succesvolle carrière Voor menigeen behoeft deze diva geen introductie aangezien Annie Lennox al ruim dertig jaar meedraait in de hitcarousel en muziekindustrie. In de jaren ’80 brak ze met The Eurythmics wereldwijd door waarin ze een duo vormde met Dave Stewart. Ineens was daar de nummer 1-hit ‘Sweet Dreams (Are Made Of This)’. Een aantal hits volgden maar in 1990 hield dit succesvolle duo op te bestaan. Stewart ging zijn weg maar ook Annie Lennox deed dat, en niet zonder succes. Vanaf haar solodebuut in’92, getiteld Diva, scoort Annie een aantal hits waaronder ‘Why’. Ook schroomt ze niet om andere keuzes te maken. Zo is daar het album Medusa met enkel covers (oa. van Al Green) en is daar een must-have kerstalbum A Christmas Cornucopia. Nu is daar Nostalgia, een album dat gebaseerd is op het gevoel dat naar de mening van Annie is gestoeld op het gevoel dat muziek vroeger aan de mensen gaf en misschien tegenwoordig was minder.

Een album vol emotie Zelf omschrijft Annie Lennox de essentie achter dit album als volgt : “Decades ago, people expressed sentiments of sweetness and tenderness through music. That notion seems almost naïve compared to nowadays, where things have radically changed and popular culture is so explicit and hardcore”. En met deze boodschap neemt ze ons mee aan de hand in een wereld van smaakvolle covers van prachtige nummers uit vervlogen tijden. Nummers die Annie veelal in de hoek van de blues plaatst en vertellen over allerlei gebeurtenissen in de maatschappij die vaak niet zo rooskleuring zijn. Smaakvol gearrangeerde covers van Hoagy Carmichael’s ‘Georgia On My Mind’ en Screamin' Jay Hawkins ‘I Put A Spell On You’ worden afgewisseld met minder bekende nummers uit het Great American Songbook. Ook ‘Summertime’ van George Gershwin komt in een prachtige uitvoering voorbij alsmede heerlijke uitvoeringen van ‘Strange Fruits’, ‘God Bless The Child’ en ‘I Cover The Waterfront’; drie nummers uit de dertiger jaren (Billy Holiday).

Eindoordeel De keuze van nummers en de samenstelling van dit album is niet alledaags en niet vanzelfsprekend voor iemand met een stem als Annie Lennox. Critici zullen waarschijnlijk zeggen dat deze plaat het oogsten van laaghangend fruit is. Oftewel, makkelijk scoren. Zelf geeft Annie aan dat het een zeer bewuste keuze is om een aantal American Standards op haar wijze op te nemen en op haar (eigenzinnig) manier uiting te geven aan de kern en essentie van deze nummers; pijn, ellende en verdriet. Ik sluit mezelf bij dat laatste aan en daar is ze in ieder geval volledig in geslaagd. Veel luisterplezier.