Another Sky - I Slept On The Floor

Label : Caroline

2020-08-18 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Pop / Rock
8,5

Another Sky - I Slept On The Floor

Ze stuurden al wat singles de ether in ter kennismaking maar nu is daar gelukkig het debuutalbum Slept On The Floor van de Londense formatie Another Sky. De vier leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan Goldsmiths University en gaandeweg vormde zich de band. Ieder bracht zijn of haar muzikale inspiratie in, welke varieert van Talk Talk via Joni Mitchell naar Four Tet, met als resultaat dit verfrissende én verrassende debuutalbum.

Buitenaardse stem
Mooie sferische synths, wat drums en gitaren zorgen voor een rustige opening maar na een kleine minuut ontbrandt de opener ‘How Long?’ in een soort van progrock-achtige track waarbij de hoge stem van zangeres Catrin Vincent meer dan verrassend is en tegen het einde dat vuur ook weer laat doven. Vervolgens is daar de inmiddels uitgebrachte single ‘Fell In Love With The City’, een nummer dat waarschijnlijk door het wat bombastische karakter live goed uit de verf zal komen. Overigens is het stemgeluid van Catrin wel bijzonder want door het haast androgyne geluid word je steeds in vertwijfeling gebracht. Is het mooi, is het angstaanjagend? Feit is de zangeres een onmiskenbaar bijzonder stemgeluid heeft en daarmee noemen we meteen één van de belangrijkste wapens van deze dynamische band.

Breekpunt
Gaandeweg wordt duidelijk dat de band een act is die zich waarschijnlijk uitermate zal lenen om live te zien want nummers als ‘Brave Face’ en ‘Riverbed’ hebben een ongekende energie en dynamiek. Ook Another Sky doet een duit in het zakje als we het hebben over globale problematiek hebben zoals klimaatverandering. De relatief korte titelsong zorgt voor een soort breekpunt op het album en door het gebruik van de Vocoder krijgt de stem van Catrin een haast buitenaardse klank. ‘Life Was Coing In Through The Blinds’ blijft als een dreigende, donkere donderwolk hangen zonder écht los te barsten en met ‘Tree’ noemen we waarschijnlijk de meest ingetogen track waarbij Catrin ons ongeveer haar complete bereik van haar stem laat horen; van uiterst breekbaar tot een ongelofelijk volume. ‘All Ends’ is de meest rustige track en vormt dan weer een aangenaam contrast met het pakkende ‘Let Us Be Broken’, het beste nummer op het tweede deel.

I Slept On The Floor verdient aandacht en Airplay want het is simpelweg een bijzondere plaat en een sterk debuut. Het viertal weet diverse muzikale invloeden als inspiratie te verwerken in hun soms complexe, ietwat bombastische nummers waarbij de stem van zangeres Catrin Vincent de belangrijkste troef is. Het tweede deel is wat ingetogener dan het eerste deel maar het geheel zorgt voor een kleine drie kwartier muziekplezier waarbij de verwachtingen meer dan ingelost zijn.

Alternative / Pop / Rock