2015-11-08 07:00:00 • 4 min lezen

Anouk - Greatest Hits

Label : Universal Eindoordeel : 8

Anouk is ongetwijfeld één van de grootste Nederlandse artiesten. Anouk heeft in haar carrière die al een kleine 18 jaar duurt al vele successen gekend en heeft iedereen inmiddels wel weten te overtuigen van haar muzikale creativiteit en veelzijdigheid.

In 1997 beleefde Anouk haar doorbraak met Nobody’s Wife Na een niet altijd even makkelijke jeugd begon Anouk in ’94 op het Rotterdamse conservatorium. Ze had de muziek van huis uit met de paplepel ingekregen en ze trad in die tijd al regelmatig op. Een jaar daarna werd ze door haar toenmalig echtgenoot Edwin Jansen in contact gebracht met Barry Hay van de Earing. Die gingen muziek voor haar schrijven en in 1996 kwam ‘Mood Indigo’ uit dat geen hit werd. Een jaar later kwam ‘Nobody’s Wife’ uit, en dat was wél raak; de single stond enkele weken op de nummer 2 positie en betekende de grote doorbraak van Anouk. Uiteindelijk zou het twaalf jaar duren voordat Anouk een nummer 1-notering zou behalen; In 2009 stond ‘Thee Days In A Row’ een viertal weken bovenaan in de hitlijsten. Inmiddels heeft ze natuurlijk een palmares om met respect over te spreken; diverse keren Beste Nederlandse Vrouwelijke Artiest van het jaar, TMF-Awards, een Gouden Harp (2003), diverse Edisons en nog vele andere prijzen en nominaties. Nu is daar dan die verzamelaar die helaas de titel Greatest Hits heeft meegekregen. Een titel als Retrospective was beter geweest want het is een terugblik en geen verzameling van hits. Maar goed, dat terzijde. Het is een verzameling van een dertigtal nummers geworden die een doorkijk geven in de carrière tot nu toe van deze bijzondere artiest.

Van alle studioalbums die Anouk heeft uitgebracht zijn nummers terug te vinden Alle albums zijn op deze verzamelaar wel vertegenwoordigt. Van haar debuutalbum Together Alone zijn een drietal nummers opgenomen waaronder natuurlijk naast ‘Nobody’s Wife’ het prachtige ‘Sacrifice’. Het mooie van het luisteren van dit album is dat het zo ontzettend herkenbaar is en dat de meeste tracks een “oh ja” reactie zullen ontlokken. Sterker nog, vaak kun je het refrein gewoon meezingen. Nummers als ‘Lost’, het krachtige ‘Jerusalem’, 'Girl', ‘Modern World’, de absolute hit ‘Three Days In A Row’ en ‘Killer Bee’ komen in chronologische volgorde voorbij. In 2013 verraste Anouk vriend en vijand om Nederland te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival met ‘Birds’. Natuurlijk mag dat nummer ook niet op deze verzamelaar ontbreken. Het laatste deel van deze dubbelaar bestaat uit het meeste recente werk. Het duet ‘Hold Me’ dat Anouk samen met Douwe Bob zingt vinden we terug maar ook de laatste single ‘New Day’. Afsluiter is het eerste Nederlandse nummer dat Anouk onlangs uitbracht onder de titel ‘Dominique’.

Eindoordeel Goed dat er voor een dubbel-cd gekozen is. Anouk heeft door de jaren heen een rijk popoeuvre opgebouwd en dat zou je met een enkele cd tekort doen. Zijn er dan toch nummers die we missen? Misschien ‘Mood Indigo’ omdat die track écht het begin vormde van haar succesvolle carrière. Uiteraard haalt een verzamelaar het niet bij de sfeer die de afzonderlijke studioalbums op zich kenmerkten maar het is overzicht compleet geworden die je een doorkijk geeft in de muzikale ontwikkeling van Anouk door de jaren. Veel luisterplezier.