2014-03-16 07:00:00 • 11 min lezen

Anouk - Live in Symphonica In Rosso

Anouk – Live at Symphonica in Rosso Label: Universal Eindoordeel: 8

Afgelopen jaar stond Anouk in het Gelredome en Ziggo Dome met het “Symphonica In Rosso” project. Voor velen was het een top avond, voor anderen een teleurstelling, omdat Anouk tijdens deze shows ziek werd. Dit had een aanslag op haar stem, waardoor ze genoodzaakt was om shows te annuleren.

Maar nu is deze show live op dvd en cd verkrijgbaar. Samen met het Guido Orchestra werd de sfeer van het Eurovisie Songfestival terug gehaald. De rockchick, zoals we die kennen, slaat een brug naar de klassieke songs. Dit liet ze op het album “Sad Singalong Songs” al horen en het nummer “Birds” stond hierbij centraal. Met deze live show staat het gehele album centraal.

De meeste nummers van dit album staan dan ook op deze live registratie. Mooi ingetogen en goed bij stem worden “The Rules “, “The Good Life" en veel andere songs van het album gespeeld. Afgezien de nummers van dat album goed lenen voor het orkest is het opvallend dat de songs als “Kill” en “Birds” prachtig worden vertolkt. De emotie klinkt door de stem wat met het orkest prachtig wordt ondersteund. Anouk komt met dit album dicht bij de ”Bacherach” stijl. Na 5 nummers komt uiteindelijke de bandsound terug. Het funky “Down & Dirty” en het rockende “Woman” en “Modern World” krijgen hier een daar een strijkje en een blazerspartij. Bij het laatste nummer komen de uithalen terug die ze van Trijntje heeft overgenomen, dat het wellicht beter doet wanneer je bij de show bent. Natuurlijk mogen de meedeinende ballads als I Won’t Play That Game”, “Three Days In A Row”en “Michel” niet ontbreken. “Nobody’s Wife”en “Girl” krijgen een mooi intro dat beter past dan het origineel en het meezingend publiek mag dan ook niet ontbreken.

Het is zeker een avond geweest waar alle Anouk-fans zijn bediend. Van prachtige orkest versies tot het hits uit het inmiddels ruim Anouk archief. Al is de term van Rock-chick hierbij wel verleden tijd. Die brutale power in de nummers is op het recente album al niet meer te vinden en met deze live versie onderstreept. Maar het is zeker een mooi aandenken voor al die mensen die deze show thuis nog eens willen beleven.