2014-12-07 07:00:00 • 12 min lezen

Anouk - Paradise and Back

Anouk – Paradise and Back Label: Universal Eindoordeel: 7,5

De metamorphose van rock chick naar ballade babe werd al duidelijk op het vorige album “Sad Singalong Songs”. Natuurlijk was daar het prachtige “Birds” op te vinden, maar het album kende meer emo songs, maar er werd al afscheid genomen van de rock sound.

Met “Paradise and Back” gaat Anouk verder met haar slow songs. Haar statements op de “Cold Blackhearted Golddiggers” is helder. Met deze titel verwacht je de rockende woeste Anouk terug, maar dit is ingeruild voor een meeslepend popsong met veel soul. Het is meer een vervolg album op Bitter and Worse waar Anouk al meer uitstapjes maakte naar andere muziekstijlen. Vooral de soul in dit album krijgt meer de ruimte en dat doet Anouk goed. Haar stem past in haar emotionele songs en met Trijntje Oosterhuis als haar maatje vindt ze de juiste balans. Het is dan ook niet vreemd dat Trijntje naar het Eurovisie Songfestival gaat met een Anouk nummer. Dit zal vast een nummer gaan worden dat op dit album had kunnen staan.

“She is Beautiful” blijkt dat de tekst iets te mager voor het liedje. De eindeloze herhaling van het refrein verliest de kracht in een ooit zo klein vrolijk liedje. Met “Daddy” legt Anouk haar ziel bloot. Deze ruimte voor de verhalen komen op dit album meer tot hun recht dan op de vorige albums. “Looking For Love” klinkt als een Trijntje nummer met de stem van Anouk. Hiermee solliciteert ze om op het North Sea Jazz te kunnen spelen. En waarom ook niet. “Last Goodbye”, Breath” en “Some Of Us” zijn niet direct de nummers waarbij men de tent gaat afbreken.

De bonustracks “You And I” en “Feet On The Ground” en single “Places to Go” is een van de levendiger songs van dit album. Het zou een positieve verrassing zijn wanneer het nieuwe album bestaat uit meer van dit soort songs. Dan swingt Anouk weer als vanouds.